آی‌سی‌آرسی در حال تحقیق درباره سرنوشت ۲۳ هزار مفقود شده در جنگ روسیه و اوکراین است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی‌سی‌آرسی-ICRC) روز دوشنبه اعلام کرد که در تلاش است تا «سرنوشت ۲۳ هزار نفر را که در جریان درگیری بین روسیه و اوکراین مفقود شده‌اند روشن کند.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در مارس ۲۰۲۲ افتتاح شد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر آژانس نظارت مرکزی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی‌سی‌آرسی) در رابطه با درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی بین روسیه و اوکراین، به یافتن افراد ناپدید شده از هر دو طرف درگیری «چه دستگیر شده باشند، چه کشته یا از عزیزانشان جدا شده باشند» اختصاص دارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «مطلع نشدن از وضعیت یکی از عزیزان یک مصیبت واقعی است، منشأ رنج دائمی است. ده‌ها هزار خانواده با این واقعیت غم‌انگیز روبرو هستند. آنها حق دارند بدانند چه بر سر عزیزانشان آمده است و در صورت امکان، تبادل نظر کنند.»

در بیانیه آمده است: «طی دو سال گذشته، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بیش از ۱۱۵۰۰۰ درخواست ردیابی از خانواده‌ها در اوکراین و روسیه از طریق تلفن، از طریق پلتفرم‌های آنلاین خود، از طریق پست یا در طی جلسات حضوری دریافت کرده است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان اینکه می‌خواهد سرنوشت ۲۳ هزار مفقود شده را روشن کند، اظهار داشت: «از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با کمک صلیب سرخ و انجمن‌های هلال احمر مختلف در اوکراین، روسیه و کشورهای دیگر، به ۸ هزار خانواده کمک کرده است تا از سرنوشت یا محل اختفای عزیزان خود مطلع شوند.»

در این بیانیه که شامل اظهارات خانواده‌هایی است که از عزیزانشان خبری دریافت کرده‌اند، مادری می‌گوید: «از اینکه متوجه شدم پسرم زنده است بسیار خوشحالم. حدود دو ماه بود که از او خبری نداشتم. در این مدت انگار مرده بودم.»

دفتر RCA که برای درگیری بین روسیه و اوکراین تأسیس شد، اولین دفتر صلیب سرخ در بیش از ۳۰ سال است که به طور خاص برای یک درگیری بین‌المللی تأسیس شده است. این ماموریت بزرگترین ماموریت تاسیس شده از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که مطابق با کنوانسیون‌های ژنو، هر دو کشور یک دفتر اطلاعات ملی (NIB) ایجاد کرده‌اند که مسئول جمع‌آوری، متمرکز کردن و انتقال اطلاعات مربوط به اسیران جنگی و غیرنظامیان در اختیارشان است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که دفتر آژانس مرکزی نظارت، که به عنوان یک واسطه بی‌طرف بین روسیه و اوکراین عمل می‌کند، این اطلاعات را جمع‌آوری، متمرکز و ثبت می‌کند و سپس آن را به اردوگاه مربوطه ارسال می‌کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرد که طرف‌های درگیری بین‌المللی «مسلط به رفتار انسانی با مردم تحت کنترل خود و اطمینان از مراقبتی عزتمندانه از مردگان هستند.»