آژانس جهانی انرژی اتمی: یک راکتور هسته‌ای جدید در کره شمالی فعال شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (UAEK) از فعال‌شدن یک رآکتور هسته‌ای دیگر در کره شمالی خبر داد.

مرکز یونگ بیون، واقع در ۱۰۰ کیلومتری پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی، در حال حاضر محل فعالیت یک راکتور هسته‌ای با ظرفیت ۵ مگاوات است.

رافائل گروسی، مدیر کل UAEK روز پنجشنبه بیانیه‌ای ارائه کرد و گفت که از اواسط اکتبر، یک "نشت قوی" از سیستم خنک‌کننده راکتور آب سبک (LWR) مذکور شناسایی شده است.

گروسی گفت: «این مشاهدات جدید نشان می‌دهد که هنگام تخلیه‌ی هوا، گرم بوده است، که نشان می‌دهد یک راکتور فعال شده است.»

با این حال، گروسی اظهار داشت که این فرآیند نیاز به زمان دارد و بدون اجازه دسترسی به رآکتور، UAEK نمی‌تواند با اطمینان تایید کند که راکتور فعال است یا خیر.

گروسی افزود: «مانند همه راکتورهای هسته‌ای دیگر در یک LWR، می‌توان پلوتونیوم را با سوخت مصرف‌شده تولید کرد. این نیز می‌تواند در پردازش مجدد تفکیک شود. لذا این جای نگرانی است.»

از سال ۲۰۰۹ که ناظران آژانس انرژی اتمی از کره شمالی اخراج شدند، آژانس مذکور تنها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سعی در رصد وضعیت هسته‌ای این کشور دارد.

کره شمالی اولین بار در سال ۲۰۰۶ تسلیحات هسته‌ای خود را آزمایش کرد. ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده و آخرین آزمایش بود، همزمان قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای این کشور نیز بود.

ناظران نگران هستند که کره شمالی ماههاست خود را برای یک آزمایش هسته‌ای جدید آماده می‌کند.

در ۱۸ دسامبر، کره شمالی موشک هواسونگ-۱۸ را آزمایش کرد که قوی‌ترین موشک بالستیک قاره پیماست که قادر به رسیدن به خاک ایالات متحده آمریکاست.