آزمایش موشک چند کلاهکی توسط کره شمالی

کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که همزمان با ارسال ده‌ها بالون به کره جنوبی، یک موشک چند کلاهکی را با موفقیت پرتاب کرده است.

به گفته آژانس دولتی کره شمالی KCNA، اعلام کرد که پیونگ یانگ «آزمایش جداسازی و کنترل کلاهک‌های متحرک فردی را در ۲۶ ژوئن با موفقیت انجام داد.» بر اساس این خبر، آمده است که «کلاهک‌های جداگانه سه هدف هماهنگ شده را اصابت کرده است.»

به گزارش KCNA، هدف از این شلیک آزمایش قابلیت Mirv (Multiple Independently Targetable Reentry Vehicle Technology)، یعنی توانایی شلیک چندین کلاهک مستقل از یک موشک بالستیک بود.

ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی یک موشک مافوق صوت آزمایش کرده است، اما این موشک پس از طی مسافت ۲۵۰ کیلومتری بر فراز دریای ژاپن منفجر شده است.

به گفته رئیس ستاد مشترک کره جنوبی، این ممکن است یک موشک سوخت جامد باشد که مشکلات احتراق داشته باشد زیرا بیش از حد معمول دود تولید می‌کند.

به گزارش KCNA، این آزمایش «با استفاده از موتور مرحله اول یک موشک بالستیک میان برد سوخت جامد با برد ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر انجام شد.»

این آژانس گفت: «کارایی یک فریب موشک جداگانه نیز توسط رادار ضد هوایی تأیید شد.»

علاوه بر آزمایش‌های موشکی، کره شمالی اخیراً در روش آزار و اذیت همسایه جنوبی خود ابداع کرده است و صدها بالون مملو از زباله و مدفوع حیوانات را برای تلافی به آن سوی مرز ارسال کرده است.

پیونگ یانگ برای سه روز متوالی بالن‌های زباله را به سمت جنوب فرستاد. به گفته ارتش کره جنوبی، حدود ۷۰ بالون صبح پنجشنبه، عمدتا در استان گیونگگی در شمال کشور و منطقه سئول فرود آمدند. فرودگاه اینچئون سئول مجبور شد برای مدت کوتاهی بسته شود.

ارتش کره جنوبی با اعلام آمادگی برای واکنش گفت: «بار بالن‌ها تقریباً ۱۰ کیلوگرم است، بنابراین فرود سریع بالن‌ها خطر دارد.»

بر اساس این بیانیه، پاسخ سئول به آخرین بالن‌ها «بسته به موقعیت استراتژیک و عملیاتی انعطاف‌پذیر خواهد بود. این به اقدامات کره شمالی بستگی دارد.»

نیروی دریایی کره جنوبی روز چهارشنبه تمرینات خود را در جزایر نزدیک مرز بین دو کشور از سر گرفت. این اولین رزمایش از این دست پس از توافق سال ۲۰۱۸ برای کاهش تنش با کره شمالی بود که در ماه ژوئن به طور کامل به حالت تعلیق درآمد.

کره جنوبی و ایالات متحده همچنین روز چهارشنبه مانور هوایی مشترکی را برگزار کردند که در آن ۳۰ هواپیما از جمله جنگنده رادارگریز آمریکایی F-22 Raptor در آن شرکت کردند.

در حالی که کره شمالی مرتباً به چنین رزمایش‌هایی اعتراض می‌کند، اما آنها را تمرین اشغالگری ارزیابی می‌کند.

پیونگ یانگ از زمان دومین آزمایش اتمی خود در سال ۲۰۰۹ تحت مجموعه‌ای از تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است، اما همچنان به توسعه برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی خود ادامه می‌دهد.