بایدن: اسرائیل عملیات خود را در ماه رمضان متوقف خواهد کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل عملیات نظامی خود علیه حماس در نوار غزه را به عنوان بخشی از آتش بس در تمام ماه رمضان به حالت تعلیق در می‌آورد.

این اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان جلسات توافق بر سر آزادی گروگان‌های حماس بیان شد. ماه رمضان از ۱۰ مارس آغاز می‌شود.

در آغاز پنجاه و پنجمین شورای حقوق بشر که در ژنو برگزار شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست فوری از شورای امنیت سازمان ملل برای توقف جنگ را اعلام کرد و گفت که با وجود همه این درخواست‌ها، شورا هیچ اقدامی نکرده است و این او را ناراحت می‌کند.

وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که ۹۲ فلسطینی در حملات دوشنبه شب جان خود را از دست دادند و از ۷ اکتبر تاکنون ۲۹ هزار و ۶۹۲ نفر در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها کودک هستند.

امکان برقراری آتش بس تا ۴ مارس وجود دارد

جو بایدن در بیانیه خود ابراز خوش بینی کرد و از احتمال آتش بس تا دوشنبه ۴ مارس خبر داد.

کشورهای میانجی مانند قطر، مصر و ایالات متحده آمریکا نیز در تلاش هستند تا با هدف آتش بس میان اسرائیل و حماس به توافق برسند.

اما اسرائیل در این مکث خواستار آزادی همه گروگانها است. حماس نیز خواستار آتش بس کامل، خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و پایان محاصره اسرائیل است.

تهدید عملیات علیه شهر رفح

علاوه بر این، تهدید عملیات علیه رفح همچنان ادامه دارد و دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به حمله گسترده به منطقه رفح که از سوی مقامات اسرائیلی اعلام شده است هشدار داد و گفت: «این حمله نه تنها باعث فلاکت بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی می‌شود، بلکه  به برنامه‌های کمک رسانی ما نیز پایان می‌دهد.»

گوترش همچنین گفت: «اقدامات حماس علیه غیرنظامیان مانند کشتار، زخمی کردن، شکنجه، آدم ربایی و خشونت جنسی یا شلیک موشک به اسرائیل قابل قبول نیست.»

گوترش افزود: «مجازات دسته جمعی مردم فلسطین نیز غیرقابل قبول است.»

گوترش در بیانیه خود بار دیگر خواستار آتش بس بشردوستانه و آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها شد.

پیش از این اظهارات گوترش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفته بود که اسرائیل با هدف «موفقیت کامل» حمله همه جانبه‌ای به رفح انجام خواهد داد. به گفته نتانیاهو، آتش‌بس احتمالی که در حال حاضر در دوحه مورد بحث قرار می‌گیرد، فقط این امر را به تاخیر می‌اندازد.