بغداد و هولیر توافق کردند: صادرات نفت دوباره آغاز می‌شود

پس از تصمیم دادگاه داوری بین‌المللی در مورد توقف صادرات نفت به ترکیه، توافقی بین هولیر و بغداد حاصل شد. گزارش شده است که صادرات از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO) گزارش داد که مذاکرات بغداد و هولیر در خصوص صادرات نفت اقلیم کوردستان ادامه دارد و طرفین بر سر برخی مسائل به توافق رسیده‌اند.

 SOMOگفت: توافق بین بغداد و هولیر درباره نفت اقلیم کوردستان به زودی اعلام خواهد شد. صادرات نفت اقلیم کوردستان با نظارت SOMO و در راستای ضوابط آن دوباره آغاز می‌شود.

یک مقام دولت عراق در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه با تایید این توافق اعلام کرد که در ابتدای هفته صادرات نفت باشور کوردستان به سمت بندر جیهان از سر گرفته می‌شود.

یک مقام کورد که نخواست نامش فاش شود، این خبر را تایید کرد. این مقام بغداد همچنین اظهار کرد: فروش نفت کوردستان از این پس از طریق SOMO انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، "کمیته مشترکی که توسط حکومتهای هولیر و بغداد تشکیل شده است، بر روند صادرات نفت کوردستان نظارت خواهد کرد."

این مقام کورد اظهار داشت که درآمدها به حسابی تحت نظارت بغداد واریز خواهد شد.

این توافق بر روی کاغذ به اختلافات بین طرفین پایان می‌دهد.

پس از آن که دادگاه داوری بین‌المللی مستقر در پاریس توافق نفتی هولیر و آنکارا را غیرقانونی تشخیص داد، ترکیه مجبور شد واردات نفت خود را در روز شنبه هفته گذشته متوقف کند.