برزیل در جنگ با «آتش‌سوزی و جنایت» است: اعلام وضعیت اضطراری در ۴۵ شهر

در ۴۵ شهر ایالت سائوپائولو برزیل وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. مارینا سیلوا، وزیر محیط‌زیست برزیل روز یکشنبه گفت: «برزیل در حال جنگ با آتش‌سوزی و جنایت است.»

در پی نشست بحران با رئیس‌جمهور چپگرا لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، اعلام شد که پلیس فدرال تحقیقاتی را در مورد علل آتش‌سوزی جنگل‌ها در این منطقه آغاز کرده است. لولا در بیانیه خود در شبکه‌های مجازی گفت که دولت به همراه همه ایالت‌ها با آتش‌سوزی مقابله خواهد کرد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌های موسسه ملی تحقیقات فضایی (Inpe)، ایالت سائوپائولو بدترین ماه اوت خود را از نظر آتش‌سوزی از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۹۸ تجربه می‌کند. ۳۴۸۰ آتش‌سوزی شناسایی شد. این رقم بیش از دو برابر کل سال گذشته است.

تارسیزیو دی فریتاس، فرماندار سائوپائولو اعلام کرد که در ۴۵ شهرداری به دلیل آتش‌سوزی وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و دو نفر به ظن آتش‌سوزی دستگیر شدند. یکی از مناطقی که به شدت آسیب دیده بود، شهر ریبیرائو پرتو با جمعیتی حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر بود. شهروندان اظهار داشتند که به دلیل دود شدید و باد دچار مشکل تنفسی شده‌اند.

به دلیل آتش‌سوزی، پروازها در بسیاری از مناطق لغو شد، جاده‌ها بسته شد و حیوانات تلف شدند. فرماندار از اختصاص ۱۰ میلیون رایس (حدود ۱/۶۳ میلیون یورو) برای کمک به کشاورزان آسیب‌دیده از آتش‌سوزی خبر داد. با این حال، هواپیماهای مورد استفاده برای مقابله با آتش‌سوزی به دلیل دود متراکم نتوانستند اقدامی انجام دهند.

دولت لولا این وضعیت را به تغییرات آب و هوایی نسبت می‌دهد. رئیس‌جمهور برزیل تاکید کرد که باید با بحران آب و هوا در مقیاس جهانی مبارزه کرد.

یک دوره خشکسالی فوق‌العاده نیز در گسترش آتش‌سوزی در ایالت سائوپائولو و همچنین در آمازون (در شمال) که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آن موج می‌زند، نقش دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بیش از ۴۸ هزار و ۶۷۴ آتش‌سوزی در این منطقه که بزرگترین جنگل استوایی کره زمین را در خود جای داده است، شناسایی شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است.