بورل به گرجستان هشدار داد: ممکن است درهای اتحادیه اروپا بسته شود!

جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که اتحادیه اروپا که نگران تصویب قانون بحث برانگیز «نفوذ خارجی» در گرجستان است، ممکن است درهای خود را به روی این کشور ببندد.

بورل در بیانیه‌ای پیش از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «درهای اتحادیه اروپا به روی گرجستان باز است.» بورل افزود: «اما اگر این دولت به همین مسیر ادامه دهد و به کاری که انجام می‌دهد ادامه دهد، درهای گرجستان بسته خواهد شد و مردم گرجستان متحمل عواقب آن خواهند شد.» 

در ۳ ژوئن، مقامات گرجستان قانون «نفوذ خارجی» را با الهام از قانون سرکوبگر روسیه تصویب کردند که هفته‌ها تظاهرات گسترده در تفلیس پایتخت و انتقاد شدید کشورهای غربی را برانگیخت. 

ایالات متحده آمریکا همچنین ورود ده‌ها مقام گرجستانی متهم به دست داشتن در تصویب این قانون را که نشانه نزدیکی با روسیه تلقی می‌شد، ممنوع کرد. 

حزب حاکم که در دو سال گذشته مواضع محافظه‌کار گرجستان را تقویت کرده است، همچنین در اوایل ژوئن لایحه‌ای ارائه کرد که هدف آن ممنوعیت تبلیغات دگرباشان جنسی در آموزش و پرورش و تلویزیون است. 

تحریم‌ها روی میز است 

بورل افزود وزرای اروپایی روز دوشنبه درباره واکنش به تحولات این کشور گفتگو خواهند کرد اما در این نشست تصمیمی اتخاذ نخواهد شد. 

تعدادی از گزینه‌ها از جمله تحریم‌ها علیه مقامات گرجستان روی میز است. بورل به مطبوعات گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم را تحت تأثیر قرار دهیم.» 

بورل توضیح داد که این اقدامات شامل مسدود کردن کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا تحت صندوق صلح اروپا، اعمال محدودیت‌های سفر برای برخی مقامات گرجستان یا مسدود کردن برخی از کمک‌های مالی به تفلیس است. 

مارگوس تساخنا، وزیر امور خارجه استونی گفت: «پیام مهم این است: اگر این دولت موضع خود را تغییر ندهد و قانون مداخله خارجی خود را پس نگیرد، هیچ پیشرفتی برای گرجستان به سمت اتحادیه اروپا حاصل نخواهد شد.» تساخنا تاکید کرد: «وضعیت گرجستان وخیم است.» 

گرجستان در دسامبر ۲۰۲۳ وضعیت نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا را دریافت کرد، اما مذاکرات الحاق هنوز آغاز نشده است.