بیش از ۹ هزار هکتار جنگل در کلمبیا در آتش سوخت

گزارش شده است که خشکسالی و گرما در غرب و جنوب غربی کلمبیا ادامه دارد و بیش از ۹۰۰۰ هکتار از مراتع جنگلی در آتش‌سوزی سوخت.

بر اساس بیانیه مقامات روز جمعه، مناطق تولیما، کوندینامارکا، هویلا، نارینو، کائوکا و واله دل کوکا بیشترین آسیب را از آتش‌سوزی متحمل شدند.

به گفته واحد ملی مدیریت خطر و بلایای طبیعی، حداقل ۲۵ مورد آتش‌سوزی ظهر جمعه رخ داده که نیمی از آنها در بخش غربی تولیما بوده است.

به گفته همین منبع، دو نفر در روستای ناگاتایما زخمی شدند که در آتش‌سوزی متحمل بیشترین خسارات شد و یک قنات آب و منازل بسیاری ویران شد. به گفته آژانس محیط ‌زیست این وزارتخانه، دمای هوا در آنجا بیش از ۴۱ درجه سانتیگراد است.

جاده‌های مواصلاتی در همسایگی  کوندینامارکا (غرب)، نه چندان دور از پایتخت بوگوتا بسته شد. ده‌ها آتش‌نشان در این منطقه با کمک بالگردهای ارتش مشغول مهار شعله‌های آتش هستند.

شش شهرداری در بخش جنوب غربی هویلا، جایی که یکشنبه گذشته وضعیت فاجعه عمومی اعلام شد، همچنان می‌سوزند.

به گفته گیسلیان اچوری، مدیر موسسه هیدرولوژی، هواشناسی و تحقیقات محیطی کلمبیا، در این مناطق «کمبود بارش و افزایش دمای مناسب برای خطر حریق وجود دارد.»

در برزیل هم ۶۱۵۷۲ مورد آتش‌سوزی در ۱۷ روز اول سپتامبر ثبت شد. این رقم در کل ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ۴۶۴۹۸ مورد رسیده بود.

آتش‌سوزی‌های زیادی در اکوادور و پرو وجود دارد

امواج گرما و آتش‌سوزی‌های شدید دیگر کشورهای آمریکای لاتین را نیز درنوردیده است. در اکوادور، بیش از ۲۳۰۰۰ هکتار زمین بین ۲۳ اوت تا ۱۸ سپتامبر در آتش سوخت. در حالی که در پرو، وضعیت اضطراری در سه بخش تحت تأثیر آتش‌سوزی‌های متعدد اعلام شده است.