چین به دنبال تقویت روابط خود با روسیه است

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار کرده و ابراز داشت که پکن همکاری با مسکو را تقویت خواهد کرد.

در شرایطی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، رئیس دیپلماسی روسیه روز دوشنبه برای یک سفر دو روزه عازم چین شد. 

پکن و مسکو در سال‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک خود را تقویت کرده‌اند. «همکاری استراتژیک» دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ به بعد قوی‌تر شد. 

با این حال به عقیده بسیاری از تحلیلگران، قدرت اقتصادی و دیپلماتیک چین برتر از روسیه‌ای است که توسط کشورهای غربی به ویژه اروپا منزوی شده است. 

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، وانگ یی روز سه‌شنبه به سرگئی لاوروف گفت: «چین از توسعه مسالمت‌آمیز روسیه تحت رهبری پوتین (ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه) حمایت خواهد کرد.» 

به گفته همین منبع وزیر امور خارجه چین بیان داشت: «پکن و مسکو همکاری استراتژیک خود را تقویت کرده و از یکدیگر حمایت خواهند کرد.» 

همچنین به گزارش خبرگزاری روسی ایزوستیا، وانگ یی گفت: «حمایت مردم، منشا توسعه در روسیه است. تحت رهبری قوی رئیس جمهور پوتین، ما معتقدیم که مردم روسیه آینده درخشانی خواهند داشت.» 

لاوروف در ویدئویی که ایزوستیا در تلگرام منتشر کرد از پکن به دلیل «حمایت» از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین که دوباره انتخاب شد، تشکر کرد.