چین می‌گوید اعلامیه گروه ۷ «پر از تکبر، پیش‌قضاوتی و دروغ» است

دولت پکن به بیانیه نهایی رهبران گروه ۷ در مورد هدف قرار دادن چین واکنش تندی نشان داد و آن را به «پر از تکبر، پیش‌قضاوتی و دروغ» متهم کرد.

در پیش‌نویس بیانیه نهایی رهبران گروه ۷ (ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن) که روز جمعه در بورگو اگنازیا، نزدیک باری در جنوب ایتالیا گرد هم آمدند، چین هدف انتقادات شدید قرار گرفت.

در حالی که رهبران گروه ۷ اظهار داشتند که «خواهان یک رابطه سازنده و باثبات» با چین هستند و به «اهمیت آن در تجارت جهانی» واقف هستند، نگرانی خود را در مورد «سیاست‌ها و اقدامات غیربازاری» که منجر به «پیامدهای جهانی، تنش‌های بازار و مازاد ظرفیت مضر در تعداد فزاینده‌ای از بخش‌ها» می‌شود را ابراز کردند».

گروه ۷ همچنین از پکن که محدودیت‌هایی را بر صادرات مواد معدنی حیاتی برای بخش‌هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی و مخابرات اعمال کرده است، خواست تا از اقدامات کنترل صادرات، به ویژه در مورد مواد معدنی حیاتی که می‌تواند منجر به اختلالات قابل توجه در زنجیره تامین جهانی شود، اجتناب کند.

پیش‌نویس بیانیه گروه ۷ همچنین در مورد کمک چین به تلاش‌های جنگی روسیه، وضعیت نظامی و دیپلماتیک در منطقه «هند-اقیانوس آرام» با تمرکز بر اختلافات ارضی بین همسایگان پکن از جمله تایوان و امنیت خطوط کشتیرانی در دریای چین جنوبی مورد مداقه قرار داد. در این بیانیه آمده است: «ما از چین می‌خواهیم که انتقال قطعات و تجهیزات تسلیحاتی (...) که بخش دفاعی روسیه را تامین می‌کنند، متوقف کند.»

«لین ژیان» سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه مطبوعاتی معمول روز دوشنبه گفت: «بیانیه اجلاس گروه ۷ یک بار دیگر مسائل مربوط به چین را دستکاری کرد، به چین تهمت زد و حمله کرد، کلیشه‌هایی را تکرار کرد که هیچ پایه واقعی، پایه قانونی و توجیه اخلاقی نداشت و پر از تکبر، پیش‌قضاوتی و دروغ بود.»