چین رزمایش جدیدی را در تایوان راه‌اندازی می‌کند

چین رزمایش‌ها نظامی را در اطراف تایوان سه روز پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید لای چینگ-ته در جزیره تایوان آغاز کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی چین، لی شی، سخنگوی فرماندهی منطقه شرقی ارتش چین گفت: «این رزمایش تنبیه شدیدی برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای "استقلال تایوان" و هشداری جدی در برابر مداخله و تحریک قدرت‌های خارجی است.»

به گفته این خبرگزاری، این رزمایش‌ها در تنگه تایوان، در شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان و همچنین در مناطق اطراف جزایر کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین در حال انجام است.

این رزمایش که قرار بود دو روز به طول انجامد از ساعت ۰۷:۴۵ دقیقه آغاز شد. به گفته لی شی، این مانورها شامل ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و واحدهای موشکی است.

به گزارش نیو چین، لی شی همچنین اعلام کرد که هدف آن‌ها «آزمایش قابلیت‌های واقعی رزمی مشترک نیروهای فرماندهی» از طریق «گشت‌زنی‌های مقدماتی نبرد هوایی، کنترل کل میدان نبرد و حملات دقیق به اهداف کلیدی» است.

تایوان این مانورها را "تحریک‌آمیز و اقدامات غیرمنطقی" توصیف کرد. گارد ساحلی تایوان اعلام کرد که ناوگان خود را برای دفاع "قاطعانه" از حاکمیت جزیره در دریا مستقر کرده است.

در این بیانیه آمده است: «گارد ساحلی با وزارت دفاع ملی برای نظارت بر تحرکات در منطقه دریایی اطراف همکاری می‌کند» بدون اینکه مکان دقیق آن مشخص شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: «گارد ساحلی قاطعانه از حاکمیت و امنیت کشور دفاع خواهد کرد.»

این هفته، چین سخنرانی تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان، لای چینگ-ته را به عنوان "اعتراف به استقلال تایوان" توصیف کرد و او را به "تلافی‌جویانه" تهدید کرد.

تایوان از سال ۱۹۴۹، زمانی که ناسیونالیست‌ها پس از شکست نیروهای کمونیست در جنگ داخلی در سرزمین اصلی چین، به این جزیره پناه بردند، یک کشور خودمختار بوده است. پکن این جزیره را که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود بخشی از قلمرو خود می‌داند و در هر فرصتی تاکید می‌کند که از توسل به زور برای تحت کنترل گرفتن آن دریغ نخواهد کرد.