ده‌ها زخمی در اعتراضات در ایروان

در جریان تظاهراتی که در اعتراض به استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر در مقابل پارلمان ارمنستان برگزار شد، در اثر استفاده از نارنجک صوتی توسط پلیس، ده‌ها نفر مجروح شدند.

ارمنستان هفته‌هاست که در واکنش به انتقال برخی روستاهای مرزی به آذربایجان مملو از اعتراضات است.

هزاران نفر بار دیگر تجمع کردند و خواستار استعفای پاشینیان شدند که روز چهارشنبه در پارلمان سخنرانی کرد. تظاهرات به صحنه‌های پر هرج و مرج منجر شد، زیرا تظاهرکنندگان سعی داشتند از حلقه پلیس عبور کنند و پلیس از نارنجک‌های صوتی استفاده کرد.

به گفته وزارت بهداشت، حداقل ۳۰ نفر درخواست کمک پزشکی کردند. وزارت امور داخله گزارش داد که ۸۶ نفر به این دلیل که «به درخواست‌های قانونی پلیس عمل نکرده‌اند» بازداشت شده‌اند. به گفته این وزارت، در جریان این تظاهرات ۶ افسر پلیس زخمی شدند.

اعتراض علیه پاشینیان توسط اسقف اعظم باگرات گالستانیان رهبری شد که به اعطای زمین به آذربایجان واکنش نشان داد. اسقف اعظم «امتیازات یکجانبه و تحقیرآمیز» ارمنستان را محکوم کرد.

نیکول پاشینیان خطاب به نمایندگان مجلس اطمینان داد که ایروان آماده امضای توافقنامه صلح با باکو «طی یک ماه» است.

پاشینیان اخیرا از واگذاری چهار روستای مرزی به آذربایجان به عنوان امتیازی ضروری برای جلوگیری از درگیری جدید با باکو دفاع کرد. این روستاها در منطقه‌ای با بزرگراه استراتژیک منتهی به کشور همسایه گرجستان واقع شده‌اند.

رهبر معترضان، باگرات گالستانیان، به طور موقت وظایف مذهبی خود را رها کرد و به عنوان نخست وزیر نامزد شد، اگرچه به دلیل داشتن تابعیت دوگانه ارمنی و کانادایی نتوانست نامزد شود.

گالستانیان گفت که نیکول پاشینیان که پس از اعتراضات سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، در سال‌های اخیر بارها در خیابان‌ها به چالش کشیده شد، اما پاشینیان را تکان نداد.

روابط با روسیه مشخص شده است

ارمنستان و آذربایجان دو بار برای کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی آذربایجان با هم جنگیده‌اند. جنگ اول که توسط ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ به پیروزی رسید، بیش از ۳۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت، در حالی که جنگ دوم توسط آذربایجان که مستقیماً توسط دولت ترکیه حمایت شد، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰۰۰ کشته برجای گذاشت.

سپس در سپتامبر ۲۰۲۳، باکو عملیات برق‌آسا را ​​علیه قره‌باغ آغاز کرد و کنترل منطقه را به دست گرفت. این شکست روابط بین ارمنستان و متحد سنتی آن روسیه را تیره کرد و ایروان روسیه را به انفعال متهم کرد. پس از از دست دادن قره باغ، ایروان تلاش کرد تا با تقویت روابط خود با غرب، اتحادهای امنیتی جدیدی ایجاد کند.

پاشینیان روز چهارشنبه گفت که کشورش از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که ائتلاف نظامی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به رهبری مسکو است، خارج خواهد شد. با این حال، او تاریخ مشخصی را برای این انتشار اعلام نکرد.

اظهارات پاشینیان در پارلمان یک روز پس از آن بیان شد که آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه و جیمز اوبرایان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا بیانیه مشترکی صادر کردند مبنی بر اینکه واشنگتن و ایروان توافق کردند تا وضعیت گفتگوهای دوجانبه خود را ارتقا دهند و به سمت «مشارکت استراتژیک» حرکت کنند.