در غرب «تروریست» و در اوکراین قهرمان

انترناسیونالیست‌هایی که در روژآوای کوردستان علیه داعش جنگیدند، پس از آن که در اوکراین جان‌باختند، مانند قهرمان نامشان آورده شد. اما بریتانیا این انترناسیونالیست‌ها را «تروریست» نامید، زیرا علیه داعش جنگیده بودند.

داب بورک و سام نیوی که بریتانیایی بودند، در اوکراین و در جنگ با نیروهای روسیه جا‌ن‌باختند. دان و سام پس از جانباختن‌شان در رسانه‌های کشورشان مانند قهرمان معرفی شدند!

چند روز پیش پیکر دان بورک در جنوب شرق اوکراین پیدا شد. سام نیوی هم در نبرد با نیروهای روسیه در شرق اوکراین جانش را از دست داده بود.

جانباختن این دو مبارز داوطلب بریتانیایی در اوکراین در رسانه‌های کشورشان صدا کرد. در بسیاری از منابع خبری اسامی بورک و نیوی مانند «مبارز غیور و فداکار» نقل شد.

آنچه قابل اشاره است این است که دان بورک به‌دلیل حضور در صفوف یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ) و جنگ علیه داعش، ۷ ماه زندانی شده بود! همچنین سام نیوی نیز هرچند ۱۹ ساله بود و هرگز به روژآوای کوردستان نرفته بود، توسط دادگاه بریتانیا مجازات شد.

دان نیوی برادر سام نیوی که خودش قبلا در روژآوا جنگیده بود در این باره صحبت کرد و گفت: این دو انترناسیونالیست قهرمان بودند.

نیز افزود: مردمان آزاد در روژآوا به مانعی مابین داعش و دولت‌های غربی تبدیل شدند. اگر فداکاری آنان نبود، داعش فاجعه و جنایات بیشتری به بار می‌آورد. حالا نیز می‌توان درباره اوکراین همین طور گفت. این مبارزه‌ی همه ماست. هرچه می‌شود بشود؛ ما باید علیه دیکتاتوری مبارزه کنیم.

دان بورک سال ۲۰۱۷ به روژآوا رفته بود و پس از ۲سال نبرد با داعش در سال ۲۰۱۹ به کشورش بازگشت. وی انتظار داشت مانند یک قهرمان از وی استقبال کنند، اما در بریتانیا به «تروریست» متهم شد. دان بورک و سام نیوی و ۴ دوست دیگرشان محاکمه شدند.

سام نیوی ۱۹ ساله به‌دلیل ارسال ۱۵۰ پوند برای برادرش دان نیوی، به اتهام «همکاری مالی با تروریسم» متهم و محکوم شد.

سپس این حکم لغو شد ولی دان بورک ۷ ماه زندانی شد و برخی از رسانه‌ها برای تمسخر وی را «دان جهادی» خطاب می‌کردند.

سام نیوی و پدرش با وثیقه آزاد شدند اما کارهایشان را از دست دادند و پلیس چندین بار به منزل آن یورش برد.

سام نیوی روز ۳۱ اوت در خط مقدم نبرد در جنگ اوکراین جانش را از دست داد. دان بورک نیز طبق اخبار مندرج احتمالا در ۱۱ اوت جانش را از دست داده؛ اما تحقیق درباره صحت این خبر ادامه دارد.

شبکه حمایت کوردستان درباره جانباختن این دو انترناسیونالیست اعلامکرد: «این دو انترناسیونالیستی که در راه دفاع از اوکراین جانشان را از دست دادند، باید به‌عنوان قهرمان شناخته شوند. اما هردویشان توسط دولت بریتانیا مورد اذیت و آزار قرار گرفتند و مورد ظلم قرار گرفتند و نگذاشتند در کشورشان زندگی آرامی داشته باشند. حمایت فریبکارانه‌ی بریتانیا از جنگ ترکیه با کوردها، تبلیغات بریتانیای کبیر در زمینه دموکراسی، تعیین حق سرنوشت و حمایت از حقوق اساسی مردم اوکراین را خنده‌آور و مضحک نموده است.»