در لندن سیمپوزیوم حمایت از زندانیان سیاسی برگزار شد

در دانشگاه لندن سیمپوزیوم حمایت از زندانیان سیاسی آغاز شد، در این سیمپوزیوم پیام آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صادر شد.

سمپوزیوم بین‌المللی حمایت از زندانیان سیاسی که به سرپرستی پلتفرم صدای زندانیان و کمیته‌ی حمایت از زندانیان سیاسی بین‌المللی و مجلس خلق کورد در دانشگاه تحقیقات شرق و آفریقا در لندن برگزار شد، بسیاری از دانشگاهیان، افراد و نمایندگان سازمان‌ها در این سمپوزیوم شرکت کردند.

ابراهیم آوجیل به نمایندگی از برگزار کنندگان این سمپوزیوم سخنرانی کرد و توجه را به پرونده‌ی کوبانی جلب کرد و گفت: «اردوغان با گفتن ‘کوبانی سقوط کرده و خواهد کرد’ حمایت خود از داعش را اعلام کرد، افرادی را مجازات کرد که از کرامت بشریت محافظت کردند و علیه ذهنیت داعش به مبارزه پرداختند. اما مبارزه‌ی آزادی‌خواهی کورد، سیاست‌های انکار و نابودگرانه‌ی اردوغان و دولت فاشیستی ترکیه را شکست داد مقاصد آن را بی‌فایده کرد. هدف از پرونده‌ی کوبانی انتقام این شکست است.»

اعتراض به انزوای امرالی در ادامه ابراهیم به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توجه کرد و سکوت کمیته‌ی منع شکنجه (سی‌پی‌تی) را محکوم کرد و گفت: «سی‌پی‌تی با سکوت خود سهیم بودن در جنایت انزوا نشان می‌دهد. تنها قدرتی که بتواند انزوا را رفع نماید، مبارزات مشترک خلق‌ها در سطح بین‌المللی است.»

«پرو دولت پلیس‌هاست»

در بخش نخست این سیمپوزیوم، دیانا‌ دیاز نماینده‌ی سازمان حمایت از زندانیان سیاسی پرو به سخنرانی پرداخت و یاد ابراهیم کایپاکایا را گرامی داشت.

دیاز اعلام کرد، پرو دولت پلیس‌هاست، سازمان پلیسی کنترا‌ به نام پیکوتی‌ از سال‌های ۱۹۸۰ توسط دولت تأسیس شد و از هر نوع روش شکنجه‌ای استفاده می‌کند. در ادامه درخواست نمود از تمامی افرادی که به سبب مبارزه برای آزادی خلق‌ها در زندان به سر می‌برند حمایت نمایند.

«مبارزه‌ی مشترک لازم است»

چاتورا گوناتیلاکا نماینده‌ی حزب سوسیالیستی جبهه‌ی سریلانکا اعلام نمود، وضعیت زندانیان سیاسی در سریلانکا شبیه دیگر زندانیان سیاسی در جهان هستند.

به این اشاره نمود که مبارزات آزادی‌بخش ملی و مبارزات سوسیالیسم از جانب دولت‌ها به اتهام «ترور» متهم می‌شوند، در ادامه گفت: «در برابر تمامی این‌ها، مبارزات مشترک لازم است.»

«در زندان‌های ایران شکنجه و تجاوز وجود دارد»

محمد هوشی وکیل ایرانی اعلام کرد که دولت ایران بدون انجام محاکمه، علیه زندانیان قتل‌عام و شکنجه و تجاوز انجام می‌دهد و در ادامه گفت: «در ایران هم کوردها و هم مخالفان دولت دستگیر و شکنجه و سال‌ها به زندان محکوم می‌شوند. برای شکستن اراده‌ی زندانیان انزوای گسترده‌ای تحمیل می‌گردد.»

این وکیل در ادامه اعلام نمود، همراه با قتل‌عام‌ کوردها در سال‌های ۱۹۸۰، سیستم ایران را بر اساس ظلم بنیان نهاده شد، به تجربه و مشاهدات خود که در زندان تهران دیده و تجربه کرده است اشاره کرد و اعلام نمود در یک شب ۷۵ نفر تیرباران شدند. در ادامه به این اشاره کرد که در مقاومت اخیر پس از قتل ژینا امینی، ۷۰۰ نفر کشته و زنان با تجاوز و شکنجه روبرو شدند.

به کارزار آزادی عبدالله اوجالان درود فرستاده شد

اندی هیگین بوتوم، دبیر کارزار حمایت از کلمبیا، سخنرانی خود را با درود فرستادن به کارزار آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز کرد، سپس به وضعیت زندانیان سیاسی در شیلی و کلمبیا توجه کرد و اظهار داشت که سال‌هاست مبارزه علیه انزوا و شکنجه ادامه دارد. وی در ادامه از جامعه‌ی جهانی درخواست نمود از زندانیان سیاسی حمایت کنند.

همچنین در سخنانی به نمایندگی از تامیل‌ها‌، به قتل‌عام دولت سریلانکا علیه خلق تامیل توجه شد و به اهمیت مبارزات متحدانه اشاره شد.

سپس پرسش و پاسخ آغاز شد و در نشست دوم به زندانیان سیاسی ترکیه اختصاص خواهد یافت.