درگیری دوباره در غزه آغاز شد

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که عملیات نظامی اسرائیل از صبح روز جمعه از سر گرفته شده و حدود ۲۰۰ کشته و ۶۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

پس از پایان آتش‌بس، ارتش اسرائیل برای دومین روز به‌طور مداوم نوار غزه را بمباران کرد. صبح امروز، جاناتان کُنریجوس، سخنگوی ارتش، گفت: «ما در حال حاضر به اهداف نظامی حماس در سراسر نوار غزه حمله می‌کنیم.»

وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس اعلام کرد که از روز جمعه که حملات اسرائیل دوباره آغاز شده است، نزدیک به ۲۰۰ نفر کشته و ۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

جنبش فلسطین و دولت اسرائیل یکدیگر را مسئول پایان آتش‌بس می‌دانند که منجر به آزادی ۲۴۰ اسیر فلسطینی، عبور کمک‌های بشردوستانه و آزادی ۱۰۰ اسیر اسرائیلی شد.

به گفته حکومت حماس، بیش از ۱۵ هزار نفر از جمله بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ کودک در حملات اسرائیل از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند. کاترین راسل، مدیرکل یونیسف در بیانیه‌ای در نیویورک گفت: «اگر خشونت به این سطح و شدت ادامه یابد، هر روز صدها کودک دیگر کشته و زخمی خواهند شد.»

در مرز شمالی اسرائیل درگیری بین ارتش اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان که از متحدان حماس هستند دوباره آغاز شد. حزب‌الله اعلام کرد که ۲ تن از اعضای آنان و یک غیرنظامی در نتیجه توپ‌باران اسرائیل در جنوب لبنان کشته شدند. او همچنین مسئولیت حمله به اسرائیل را برعهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نیروهای اسرائیلی در مناطق مختلف کرانه باختری اشغالی که حماس نیز در آن حضور دارد، عملیات شبانه انجام دادند.

هنوز ۱۳۶ اسیر در دست حماس است

مقامات اسرائیلی اعلام کردند که از آغاز جنگ و درگیری، در جریان آتش‌بس، در مجموع ۱۱۰ اسیر  اسرائیلی که اکثراً زنان، کودکان بودند، آزاد شدند و ۱۳۶ اسیر همچنان در دست حماس و گروه‌های وابسته به آن هستند.

قطر که آتش‌بس را اعلام کرده بود، از جامعه بین‌المللی خواست تا مداخله کنند و گفت که از سرگیری بمباران‌ها «فاجعه انسانی در غزه را بدتر می‌کند.»

وضعیت سلامت بدتر می‌شود

بر اساس گزارش سازمان ملل، در شرایط کنونی، در منطقه تحت محاصره اسرائیل که بیش از نیمی از خانه‌ها آسیب دیده یا ویران شده، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به دلیل جنگ آواره شده‌اند و کمک‌های زیادی لازم است. وضعیت سلامتی مردم غزه بدتر می‌شود؛ سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که ۱۱۱ هزار مورد بیماری حاد تنفسی در میان آوارگان غزه و ۳۶ هزار مورد اسهال در کودکان زیر ۵ سال گزارش شده است.