درگیری‌ها در سودان در ایام عید ادامه دارد

بمباران و تیراندازی در اولین روز عید فطر در سودان ادامه یافت.

از ۱۵ آوریل بدین سو، خارطوم پایتخت در اولین روز عید فطر نیز شاهد درگیری و انفجار بمب‌ها شد.

در حالی که هواپیماها مکان‌های زیادی را بمباران کردند، درگیری‌هایی در خیابان‌ها رخ داد.

اتحادیه پزشکان اعلام کرد که بسیاری از محله‌های خارطوم در طول شب بمباران شد و تا ساعات صبح ادامه داشت.

با این حال، تماس‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس در روزهای اخیر تشدید یافته است. سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای تلاش‌هایی برای آتش‌بس کردند. انتظار می‌رفت که حداقل در ایام عید فطر آتش‌بس حاصل شود.

اگرچه طرفین درگیری پیام‌هایی در جهت آتش‌بس دادند، اما در عمل اسلحه‌ها ساکت نشدند.

در حالی که تا کنون حداقل ۳۳۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند، طرفین همچنان یکدیگر را مقصر می‌دانند و اعلام پیروزی می‌کنند. به نظر نمی‌رسد امکان بررسی این موضوع وجود داشته باشد که کدام قدرت چه چیزی را کنترل می‌کند.

جنگ قدرتی بین ارتش تحت فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان که بطور فعلی دولت را در دست دارد، و نیروهای پشتیبانی سریع (HDG)  که یک نیروی شبه‌نظامی وابسته به محمد حمدان داگلو است، در جریان است.

HDG  که هزاران عضو دارد، پس از شرکت به عنوان یک شبه‌نظامی در جنگ خونین دارفور، رسماً به ارتش سودان وابسته بود. در اکتبر ۲۰۲۱، ارتش و HDG با هم غیرنظامیان را از قدرت خارج کردند.

به گفته اتحادیه پزشکان، ۷۰ درصد از ۷۴ بیمارستان در خارطوم از آغاز درگیری‌ها از کار افتاده‌اند. این بیمارستان‌ها یا بمباران شدند یا توسط گروه‌های مسلح تصرف شدند. بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه نیز مجبور به تعلیق کمک‌ها شده‌اند.

قبل از شروع خشونت و درگیری، بیش از یک سوم از ۴۵ میلیون سودانی به کمک فوری نیاز داشتند. با این حال اوضاع بدتر شده است.