دستگیری ۷۷۹ خبرنگار در سال ۲۰۲۳ در سطح جهان

طبق اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز در سال گذشته میلادی ۷۷۹ خبرنگار در سراسر جهان دستگیر شده‌اند و هر یک از کشورهای ایران و ترکیه در صدر کشورهای خطرناک برای خبرنگاران هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش سالانه خود را منتشر نموده و اعلام داشت که در سال ۲۰۲۳ در کشور چین ۱۲۱ خبرنگار و در میانمار ۶۹ خبرنگار به زندان افتادند. در بلاروس نیز ۵۵ خبرنگار دستگیر شدند که ۳۹ نفرشان تاکنون در زندانند.

در این گزارش عنوان شده که کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان در صدر خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران هستند و آمده که سال گذشته در ایران ۵۸ خبرنگار و در ترکیه ۴۹ خبرنگار دستگیر شدند.

نیز عنوان گردیده که از زمان به‌قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، خشونت علیه رسانه‌های مستقل در این کشور افزایش یافته و دستگیری روزنامه‌نگاران به دلایل مختلف افزایش یافته است.

درباره جنگ حماس و اسرائیل نیز عنوان شده که در این مدت ۳۴ خبرنگار دستگیر شده‌اند و ۷۶ خبرنگار نیز در پی حملات و بمباران‌های دولت اسرائیل کشته شده‌اند.

در گزارش مذکور آمده که در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان ۷۷۹ خبرنگار دستگیر شدند که از این تعداد ۵۴۷ نفر از آنان هنوز در زندان‌ها به‌سر می‌برند.

این درحالی است که مقامات حکومت اقلیم کوردستان نیز در راستای سرکوب مدیای آزاد ید طولایی دارند و پیشگام دستگیری و ترور فعالین مدنی و خبرنگاران هستند که تازه‌ترین نمونه آن ربودن و زندانی‌کردن سلیمان احمد خبرنگار بخش عربی آژانس روژ نیوز توسط آسایش حزب دموکرات کوردستان در استان دهوک است که بیش از ۷۰ روز است خبری از وی به‌دست نیامده است.