دولت ترکیه از نظر آدم ربایی در پله دوم جهان قرار دارد

خانه آزادی که مقرش در واشنگتن است، اعلام کرد؛ تعداد دولت‌هایی که در خارج از مرزهای خود، افراد را می‌ربایند درحال افزایش است و افزود چین و ترکیه در صدر این دولت‌ها قرار دارند و خواستار مجازات آنها شد.

سازمان فریدم هاوس (خانەی آزادی) که یک نهاد مدنی است و از طرف آمریکا پشتیبانی مالی می شود، نتیجه یک گزارش تحقیقاتیش را اعلام کرد و به افزایش فشار دولتها در خارج از مرزهایشان اشاره نمود.

فریدم هاوس اعلام کرد که پس از سال ٢٠١۴، ٨۵۴ حالت "فشار در خارج از مرزها"ی ٣٨ دولت را ثبت کرده است و گفت که در سال ٢٠٢٢، ٢٠دولت چنین اقدامی را انجام دادەاند. طبق این گزارش بنگلادش و حبشه(جیبوتی) اولین اقدام را در این زمینه در سال ٢٠٢٢ داشتەاند.

خانەی آزادی افزود: درمیان تمام حالاتی که از سال ٢٠١۴ ثبت شدەاند، ٣٠درصد آنها توسط دولت چین انجام گرفته است.

مایکل آبرامو ویترز رئیس فریدم هاوس اعلام کرد: باوجود اینکه این موضوع به یک مسئلەی خبری روز نیز تبدیل شده، اما حکومتهای دیکتاتور درتلاشند تا نظارت و کنترل خود را بر افراد خارج شده از کشور خود تشدید کنند.

در این گزارش حکومتهای چین، ترکیه، تاجیکستان، روسیه و مصر بەعنوان انجام دهندگان فشار بر خارجیان خود، در ردەهای بالای این لیست قرار دارند.

طبق این گزارش حکومت ترکیه ١٣٢ بار فشار و کنترل را در خارج از مرزهای خود انجام داده است و در این زمینه پس از چین در پله دوم است.

در گزارش خانەی آزادی از دولتهای جهان خواسته شده که بر همکاری امنیتی با دولتهای مذکور جلوگیری شود و بر آنها مجازات اعمال گردد تا فشارهایشان را در خارج از مرزهایشان پایان دهند.