دومین اعتصاب عمومی در آرژانتین علیه سیاست‌های مایلی

در آرژانتین، خاویر مایلی، اولترا لیبرال برای دومین بار در حکومت پنج ماهه خود با اعتصاب عمومی روبرو شد. قطارها و مترو روز پنجشنبه کار نکردند و مدارس و بانک‌ها بسته ماندند.

اعتصاب ۲۴ ساعته روز پنجشنبه در آرژانتین بیانگر واکنش گسترده‌ای علیه سیاست‌های دولت بود. این اعتصاب دومین اعتصاب عمومی در پنج ماه گذشته علیه دولت خاویر مایلی بود. در شهرهای بزرگ مانند بوئنوس آیرس، خیابان‌هایی که معمولاً شلوغ بودند خالی ماندند. با این حال، برخی از مغازه‌ها و رستوران‌ها با تراکم ترافیکی که یادآور یکشنبه‌ها بود باز ماندند.

اعتصاب به ویژه بر حمل و نقل تأثیر گذاشت. در حالی که ۴۰۰ پرواز با ۷۰ هزار مسافر لغو شد، اتوبوس‌ها سنگباران شدند. با این حال، دولت مدعی شد که تأثیر اعتصاب محدود بوده و ادعا می‌کند که حمل و نقل عمومی با ظرفیت ۴۰ درصد کار می‌کند.

این اعتصاب به رهبری اتحادیه اصلی CGT، اعتراضی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت تلقی شد. این اعتصاب، حمایت دولت را در انتخابات پنج ماه پیش زیر سوال می‌برد.

در حالی که برخی ناظران این اعتصاب را نشانه‌ای از تعمیق تنش‌های اجتماعی می‌دانند، برخی دیگر همچنان ادعا می‌کنند که مایلی از حمایت گسترده‌ای برخوردار است.

 از سویی دیدگاه‌های متفاوتی در مورد سیاست‌های مایلی وجود دارد، ولی نگرانی‌هایی در مورد مشکلات اقتصادی آینده نیز ابراز می‌شود.

با وجود کاهش اندک در ماه آوریل، چندین نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که تصویر مثبت خاویر مایلی بین ۴۵ تا ۵۰ درصد در نوسان است. مایلی با ۵۶ درصد آرا انتخاب شد.

یک میلیون نفر در سراسر کشور در تظاهراتی که در ۲۴ آوریل برای دفاع از دانشگاه در برابر مایلی اولترا لیبرال که خود را «آنارکو-سرمایه‌دار» توصیف می‌کرد، شرکت کردند.