دیوان بین‌المللی دادگستری درباره دستور آتش‌بس به اسرائیل تصمیم‌گیری می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ)، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، اعلام کرد که در مورد درخواست آفریقای جنوبی برای دستور آتش‌بس به اسرائیل تصمیم خواهد گرفت.

پرتوریا از دادگاه می‌خواهد که «فورا» تمامی عملیات نظامی در غزه از جمله رفح را که اسرائیل در ۷ ماه می عملیات زمینی را علی‌رغم مخالفت جامعه بین‌المللی آغاز کرد، متوقف کند.

در بیانیه مطبوعاتی دیوان بین‌المللی دادگستری، اعلام شد که جلسه رسیدگی علنی ساعت ۱۵:۰۰ در کاخ صلح لاهه که دادگاه در آن واقع است برگزار می‌شود.

دادگاهی که آفریقای جنوبی به دلیل «نسل‌کشی» در پایان دسامبر به آن مراجعه کرد، در ژانویه حکم داد که اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه اقدام نسل‌کشی و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه انجام دهد. اما دادگاه تا آنجا پیش نرفت که دستور آتش‌‌بس بدهد.

پرتوریا معتقد است که تحولات میدانی، به ویژه عملیات در رفح، نیازمند تصمیم جدیدی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری است.

پرتوریا طی جلسات استماع هفته گذشته گفت که «نسل کشی» مرتکب شده توسط اسرائیل به «سطح وحشتناکی» رسیده است، به ویژه به گورهای دسته‌جمعی، اعمال شکنجه و مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه اشاره می‌کند. روز بعد، اسرائیل در برابر قضات استدلال کرد که پرونده «نسل‌کشی» با واقعیت «کاملاً مغایر است».

تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری که اختلافات بین دولت‌ها را حل می‌کند، از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند، اما ابزاری برای اجرای آن تصمیم‌ها ندارند.

با این حال، پس از آن که کریم‌خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، درخواست حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران حماس را به اتهام «ارتکاب جنایت علیه بشریت» صادر کرد، تصمیم به نفع پرتوریا وضعیتی جدی برای اسرائیل خواهد بود.

علاوه بر این، سه کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. این موضع به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ توسط رهبران فلسطینی که به دنبال پایان دادن به اشغال ۵۷ ساله اسرائیل هستند، مورد استقبال قرار گرفت.