دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت مقامات ارشد روسیه را صادر کرد

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) روز سه‌شنبه اعلام کرد که حکم بازداشت والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق روسیه را صادر کرده است.

در بیانیه دادگاه کیفری بین‌المللی آمده است که هر دو متهم به جنایات جنگی از جمله حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و صدمات بیش از حد تصادفی به غیرنظامیان و همچنین جنایت «اقدامات غیرانسانی» علیه بشریت متهم شده‌اند.

ریاست جمهوری اوکراین از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی استقبال کرد و آن را «مهم» خواند.

دیوان کیفری بین‌المللی که مقر آن در لاهه است، معتقد است که «دلایل منطقی وجود دارد که این دو مظنون مسئول حملات موشکی نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‌های الکتریکی اوکراین بین ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۹ مارس ۲۰۲۳ هستند.»

دستورهای دستگیری متقابل

دادگاه در ماه مارس سال گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را صادر کرد، اما این تصمیم از سوی مسکو رد شد. در پاسخ، روسیه حکم بازداشت رئیس دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی نیروی پلیس خود را برای اجرای حکم بازداشت ندارد. برای اجرای این تصمیمات به سیستم قضایی ۱۲۴ کشور عضو متکی است.

در تئوری، هرکسی که حکم بازداشت را صادر می‌کند، در صورتی که به قلمرو یک کشور عضو سفر کند، باید دستگیر شود.

پوتین به خارج از کشور، به ویژه به قرقیزستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که اعضای دیوان بین‌المللی کیفری نیستند، سفر کرد. با این حال، او در نشست بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در آفریقای جنوبی شرکت نکرد، زیرا این نشست از نظر تئوری موظف به اجرای دستور خواهد بود.