فلسطین که از عضویت کامل محروم شده بود، این بار به مجمع عمومی سازمان ملل متوسل شد

پس از وتوی عضویت کامل آمریکا در سازمان ملل، انتظار می‌رود فلسطینی‌ها روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل گامی نمادین بردارند و چندین حقوق دیگر را در این سازمان به دست آورند.

فلسطینی‌ها که وضعیت «دولت ناظر غیرعضو» را دارند، درخواست خود را برای عضویت کامل در سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ در آغاز ماه آوریل احیا کردند.

برای موفقیت‌آمیز بودن چنین ابتکاری، پس از توصیه مثبت شورای امنیت، باید با اکثریت دو سوم در مجمع عمومی رای داده شود. با این حال، ایالات متحده آن را در ۱۸ آوریل وتو کرد. از این رو فلسطینی‌ها تصمیم گرفتند به مجمع عمومی اعتراض کنند. بسیاری از ناظران و دیپلمات‌ها می‌گویند شانس او ​​برای برنده شدن در مجمع عمومی بسیار زیاد است.

در پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط امارات متحده عربی آمده است که کشور فلسطین «شرایط عضویت» در سازمان ملل را برآورده کرده است و «بنابراین باید به عضویت پذیرفته شود». از شورای امنیت می‌خواهد که «موضوع را به شیوه‌ای مثبت بازنگری کند.»

این امر با توجه به موضع واشنگتن که مخالف هرگونه به رسمیت شناختن غیر از توافق دوجانبه بین فلسطینی‌ها و متحدان اسرائیلی آنهاست که راه‌حل دو کشوری را رد می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریچارد گوان، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران اظهار داشت: «ما می‌توانیم وارد نوعی چرخه دیپلماتیک مرگبار شویم که در آن مجمع بارها از شورا می‌خواهد عضویت فلسطین را بپذیرد و آمریکا این را وتو می‌کند.»

با در نظر گرفتن این موضوع، متن پیش‌بینی می‌کند که از هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی در ماه سپتامبر، «به‌طور استثنایی و بدون ایجاد سابقه»، بدون تأخیر، تعدادی «حقوق و امتیازات اضافی» به فلسطینیان اعطا شود.

این متن که صراحتاً حق انتخاب و انتخاب شدن در شورای امنیت را مستثنی می‌کند، به‌عنوان مثال، اجازه می‌دهد تا پیشنهادات و اصلاحیه‌ها را مستقیماً بدون عبور از کشور ثالث ارائه کند یا در میان کشورهای عضو به ترتیب حروف الفبا بنشیند.

"ما در حال ساختن آجر به آجر یک ساختمان هستیم"

ریاض منصور، سفیر فلسطین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «ما در حال ساختن آجر به آجر یک ساختمان هستیم. اگرچه برخی از مردم فکر می‌کنند این نمادین است، اما برای ما مهم است. ما به سمت حق طبیعی و مشروع خود برای عضویت کامل در سازمان ملل حرکت می‌کنیم.»

ریچارد گوان با اشاره به «پیام روشن» ارسال شده به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها گفت: «این نماد است که مهم است.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، گفت که این رای به تشکیلات خودگردان فلسطینی «حق دولت واقعی» می‌دهد و آن را تلاشی برای «دور زدن شورای امنیت و نقض منشور سازمان ملل» می‌داند.

ایالات متحده نیز محفوظات خود را ابراز کرد. رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: «ما نگران این هستیم که این امر می‌تواند سابقه‌ای ایجاد کند.»