فرار هزاران نفر از آتش‌سوزی در کالیفرنیا

آتش‌سوزی جنگلی در شمال کالیفرنیا باعث تخلیه هزاران نفر شده است.

بر اساس گزارش سرویس‌های هواشناسی، مقامات ده‌ها هزار نفر را به دلیل آتش‌سوزی در این منطقه از غرب ایالات متحده که تحت تاثیر موج گرمای بسیار «خطرناک» قرار گرفته بود، تخلیه کردند.

در حالی که آتش‌نشانان در منطقه برای محافظت از خانه‌های احاطه شده توسط درختان شعله‌ور تلاش می‌کردند، هلیکوپترهای آب‌پاش به اطفا شعله‌های آتش مشغول هستند.

بیش از ۱۴۰۰ هکتار از دشت‌ها و جنگل‌ها از روز سه‌شنبه در نزدیکی اورویل سوخته است، جایی که مقامات از بیش از ۱۰۰۰۰ نفر خواسته‌اند تا منطقه را ترک کنند، زیرا غرب ایالات متحده برای موج گرمای طولانی‌مدت و شدید آماده می‌شود.

این آتش‌سوزی در نزدیکی پارادایس رخ داده است، جایی که مرگبارترین آتش‌سوزی در تاریخ ایالت آمریکا در سال ۲۰۱۸ رخ داد که در آن ۸۵ نفر جان باختند.

گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا برای بسیج منابع بیشتر وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گفته ایستگاه تلویزیونی محلی KCRA، وابسته به NBC، بیش از ۲۵۰۰۰ نفر تحت تأثیر دستورات تخلیه قرار گرفته‌اند.

با وجود داشتن زمستان‌های بسیار مرطوب در دو سال گذشته، غرب آمریکا در دو دهه گذشته با خشکسالی مواجه بوده است.

به نظر می‌رسد تابستان ۲۰۲۴ بسیار گرم و خشک خواهد بود. باران‌های شدید اخیر پوشش گیاهی را تقویت کرده است که پس از خشک شدن به مواد اشتعال‌زایی برای شعله‌های آتش تبدیل می‌شود.

این آتش‌سوزی با موج گرما در منطقه شعله‌ور شده و پیش‌بینی می‌شود دمای هوا طی چند روز آینده به ۴۶ درجه سانتی‌گراد برسد. تعطیلات رسمی در آمریکا در روز پنجشنبه، ۴ جولای، آخر هفته طولانی خواهد بود.

تقریباً ۱۵۰ میلیون نفر در ۲۱ ایالت از ۵۰ ایالت‌ آمریکا تحت تأثیر هشدارهای موج گرما در سطوح مختلف قرار دارند.

سازمان هواشناسی تاکید کرد که مدت این موج گرما که می‌تواند تا هفته آینده ادامه یابد، «نگران کننده» است.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان بود و ۵۰ درصد احتمال دارد که سال ۲۰۲۴ این رکورد را بشکند.

دانشمندان اصرار دارند که امواج گرمای مکرر نشانه گرم شدن کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی است.