فساد "بورسیه" از لیبی تا ترکیه افشا شد

مقامات لیبی پس از واکنش‌های شدید ناشی از افشای بورسیه‌های تحصیلی "سخاوتمندانه" در ترکیه که بسیاری از بستگان مقامات عالی رتبه دولتی از آنها بهره‌مند می‌شوند، تحقیقاتی را آغاز کردند.

کاربران اینترنتی و روزنامه‌نگاران واکنش‌های خود را با نگاهی به اسامی حدود ۱۹۰۰ نفر که در سال ۲۰۲۳ در ترکیه از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو بورسیه تحصیلی دریافت کردند، واکنش نشان دادند.

جستجو برای شناسایی ذینفعانی که شماره شناسایی ملی آنها بدون نام کامل در لیست‌ها وجود دارد، عمیق‌تر شد. تحقیقات نشان داد که این افراد از بستگان وزرا، مقامات بلندپایه دولتی یا رهبران شبه نظامی بودند.

در حالی که این افشاگری‌ها موجی از خشم را به همراه داشت، همچنین مشخص شد که برخی از افرادی که از کمک هزینه تحصیلی در ترکیه بهره می‌برند، در واقع در لیبی زندگی می‌کنند.

بورسیه‌های دانشجویی ۵۷ تا ۷۴ ساله موجود است

به گزارش آفریقانیوز و خبرگزاری فرانسه، سن و مشخصات برخی از مشمولان بورسیه به این رسوایی دامن زد. به عنوان مثال، دو برادر ۵۷ و ۷۰ ساله به ترتیب با ۱۰ و ۱۵ عضو خانواده با هزینه دولت همراه بودند.

یکی دیگر از مشخصات شگفت‌انگیز به شرح زیر است: یک زن ۷۴ ساله که بیش از ۲۷۰۰ دلار در ماه بورسیه تحصیلی برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در ترکیه دریافت می‌کند.

کاربران اینترنتی اعلام کردند که این فرد در افشاگری‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اند، از بستگان یک شخصیت با نفوذ لیبیایی بوده است.

عبدالحمید دبیبه، رئیس دولت مستقر در طرابلس، در مواجهه با واکنش‌های شدید، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «کمیسیون تحقیق مسئول بررسی فهرست‌های ذی‌نفعان و راستی‌آزمایی مکانیسم‌های گزینش اجرا شده توسط وزارت آموزش عالی» را تشکیل می‌دهد.

دفتر دادستان عمومی ترکیه اعلام کرد که تحقیقات آغاز شده و بورسیه‌های اعطا شده به "دانشجویان" در لیست‌های بحث‌برانگیز در ترکیه تا پایان تحقیقات به حالت تعلیق درآمده است.

دادستانی در یک بیانیه مطبوعاتی در فیس‌بوک گزارش داد که "۱۸۹۵ بورسیه" در لیست‌ها قرار گرفته‌اند که در مجموع هر سه ماه بیش از ۱۴ میلیون یورو برای آنها پرداخت می‌شود.