حملات انتحاری متعدد در نیجریه: حداقل ۱۸ کشته

گزارش شده است که دست کم ۱۸ نفر در حملات انتحاری متعدد در شهر گوزا در ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه کشته شدند. گفته شد یکی از مهاجمان انتحاری نوزادی را بر دوش خود حمل می‌کرد.

به گفته خدمات اورژانس محلی، حملات انتحاری متعددی روز شنبه در شهر گوزا در ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه انجام شد.

پلیس ایالت بورنو گفت که یک بمب‌گذار انتحاری که نوزادی را بر دوش خود حمل می‌کرد، خود را در میان مهمانان عروسی در شهر گوزا منفجر کرد.

در حالی که نماز میت برای قربانیان حمله انتحاری در مراسم عروسی اقامه می‌شد، عنوان شد که یک زن انتحاری دیگر «به سرعت وارد آنجا شده و خود را منفجر کرد و در نتیجه افراد زیادی جان باختند.»

دقایقی بعد گزارش شد که «بمب دیگری توسط زن جوانی در نزدیکی بیمارستان عمومی شهر منفجر شده است».

منابع خدمات اورژانس محلی گزارش دادند که دست کم ۱۸ نفر از جمله کودکان، مردان، زنان و زنان باردار در این حملات جان باختند.

گفته شد ۱۹ مجروح وخیم با چهار دستگاه آمبولانس به مایدوگوری مرکز این منطقه منتقل شدند و ۲۳ نفر در انتظار مرخص شدن هستند.

در حالی که گفته می‌شد بمب‌گذاران انتحاری یک نقطه نظامی را نیز هدف قرار داده‌اند، آماری رسمی در این مورد ارائه نشده است.

هنوز کسی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است، اما این نحوه حملات آنها انسان را به یاد روش‌های بوکوحرام می‌اندازند که وابسته به داعش است.

بوکوحرام در سال ۲۰۱۴ گوزا را تصرف کرد و پس از تصرف بخشی از ایالت بورنو، آن را خلافت اعلام کرد.

این شهر توسط ارتش نیجریه با کمک نیروهای چاد در سال ۲۰۱۵ بازپس گرفته شد، اما بوکوحرام به حملات خود از کوه‌های بالای شهر، در مرز با کامرون ادامه می‌دهد.

در حالی که بوکوحرام در طول حملات قتل‌عام انجام می‌دهد، زنانی را نیز می‌رباید که از شهرها به دنبال هیزم می‌روند.

این خشونت ۱۵ ساله در شمال شرق کشور بیش از ۴۰۰۰۰ کشته و نزدیک به دو میلیون نفر آواره کرده است.

درگیری به کشورهای همسایه نیجر، کامرون و چاد گسترش یافته و منجر به تشکیل یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای به نام نیروهای چندملیتی مختلط (MMF) متشکل از ارتش‌های چهار کشور برای مبارزه با گروه‌های جهادیستی شده است.

اگرچه بوکوحرام در سال‌های اخیر جایگاه خود را از دست داده است، اما همچنان به حملات منظم به جوامع روستایی در نیجریه ادامه می‌دهد.