حمله با سلاح‌های سنگین به الفشیر در سودان: ۸۰۰ هزار پناهجو در خطر هستند

کلمنتین نکوتا سلامی، هماهنگ‌کننده دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در سودان گزارش داد که در طول شب با «سلاح‌های سنگین» در الفشیر آتش گشوده شد و این حملات حدود ۸۰۰ هزار پناهنده غیرنظامی را تهدید کرد.

حمله به سودان

کلیمنتین نکوتا سلامی در بیانیه‌ای که در شبکه رسانه‌ای ایکس (X) منتشر کرد، گفت: «استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات به مناطق پرجمعیت در مرکز و اطراف الفشر باعث قربانیان زیادی می‌شود» و از «همه طرف‌ها» خواست تا به شهر دست نزند.

نکوتا سلامی گفت که «غیرنظامیان مجروح در حال انتقال به بیمارستان الفشیر هستند» و «غیرنظامیانی که قصد فرار داشتند در درگیری‌های شدید گرفتار شدند».

این هماهنگ‌کننده هشدار داد که این خشونت «جان بیش از ۸۰۰ هزار نفر را در این شهر تهدید می‌کند.»

سودان بیش از یک سال است که بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای شبه‌نظامی نیروی واکنش سریع (HDK) به رهبری معاون سابق وی، ژنرال محمد حمدان داگلو، درگیر جنگ بوده است.

جنگ باعث کشته‌شدن ده‌ها هزار نفر شد. بر اساس گزارش سازمان ملل، بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ نفر در الجنینه، پایتخت دارفور غربی کشته شدند. ساکنان الفشیر، مرکز ایالت دارفور شمالی، در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق الجنینه، و تنها پایتخت در میان پنج ایالت دارفور که در دست HDK نیست، از سناریوی مشابهی بیم دارند.

به گفته سازمان ملل، این شهر که ۱.۵ میلیون نفر از جمله ۸۰۰۰۰۰ آواره را در خود جای داده است، به لطف صلح بی‌ثباتی که بین گروه‌های مسلح محلی و HDK مذاکره شده است، تاکنون نسبتاً در امان بوده است.

پاکسازی قومی

اما ماه گذشته دو گروه اصلی مسلح بی‌طرفی خود را کنار گذاشتند تا در کنار ارتش بجنگند و نیروهای HDK در پاسخ شهر را محاصره کردند. در حالی که HDK به طور خاص به پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت متهم است، هم ارتش و هم نیروهای شبه‌نظامی متهم به بمباران بی‌رویه مناطق غیرنظامی و ممانعت از عبور کمک‌های بشردوستانه هستند.

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) که روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد، گفت که مجموعه‌ای از حملات نیروهای شبه‌نظامی سودانی در منطقه غربی دارفور خطر «نسل کشی» انجام شده علیه جوامع قومی غیر عرب را افزایش می‌دهد.