جنگ اسرائیل-حماس: هر دو طرف به آتش‌بس نزدیک شده‌اند

جنگ اسرائیل و حماس در ۴۶مین روز خود قرار دارد. نمایندگان حماس اعلام کردند که «مهر و امضای توافق آتش‌بس نزدیک است.»

اسماعیل هنیه رهبر حماس اعلام کرد که نمایندگان جنبش فلسطین به «مهر کردن توافق آتش‌بس» با اسرائیل نزدیک هستند و پاسخ خود را به میانجی‌های قطری اعلام کرده‌اند.

قطر، مصر و آمریکا در حال کار بر روی توافقی برای آزادی گروگان‌های ربوده شده توسط حماس در ازای آتش‌بس در نوار غزه هستند.

منابع مختلف گزارش دادند که توافقی برای آزادی ۵۰ تا ۱۰۰ اسیر اسرائیلی در ازای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی از جمله زنان و کودکان در حال انجام است.

بر اساس اطلاعات دریافتی روزانه ۱۰ اسیر اسرائیلی در ازای ۳۰ محکوم فلسطینی آزاد می‌شوند. علاوه بر این، مجوز دسترسی به غذا، کمکهای پزشکی، سوخت و آتش‌بس ۵ روزه بشردوستانه قابل تمدید نیز در این موافقتنامه گنجانده شده است.

بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند

بر اساس آخرین آمار حکومت حماس که در ۲۰ نوامبر منتشر شد، ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر در اثر بمباران اسرائیل از ۷ اکتبر در نوار غزه کشته شدند. گزارش شده است که ۵ هزار و ۶۰۰  کودک و ۳ هزار و ۵۰  زن کشته شده‌اند. همچنین گزارش شده که ۳۱ هزار نفر مجروح شده‌اند.

جنگ در شمال غزه ادامه دارد

یکی از مناطقی که نبرد شدید بین نظامیان اسرائیلی و حماس در آن جریان دارد، منطقه بیمارستان اندونزی است که در شمال نوار غزه قرار دارد. روز سه‌شنبه اوضاع منطقه متشنج بود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در طول شب در این منطقه درگیری بوده است.

به گفته منابع فلسطینی، ۱۲ بیمار و بستگانشان در حملات رژیم صهیونیستی جان باختند و دهها نفر مجروح شدند. رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی اعلام کرد که در نتیجه حمله اسرائیل، تعداد زیادی غیرنظامی کشته شدند، قوانین بین‌المللی بشردوستانه به‌وضوح نقض شد و این حمله را محکوم کرد.

به گفته منابع محلی، شامگاه و شب بیش از ۱۰۰ زخمی از این بیمارستان به بیمارستان نصیر در خان‌یونس در جنوب نوار غزه منتقل شدند.

بورِل: دولت فلسطین تضمین‌کننده امنیت اسرائیل است

جوزپ بورل وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که تشکیل دولت فلسطین بهترین راه برای امنیت اسرائیل است. جوزپ بورل تاکید کرد که پس از پایان جنگ، اسرائیل نباید غزه را اشغال کند و کنترل این منطقه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بسپارد.

اتحادیه آفریقا: اعتراض اسرائیل به‌معنی بخشش نیست

رئیس اتحادیه آفریقا اعتراض اسرائیل به حمله‌ی حماس به غزه را محکوم کرد و گفت که چنین اعتراضی از سوی قربانیان غیرنظامی "نابخشودنی" است.