جنگ در سودان ادامه دارد؛ حدود ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند

در سودان، جنگ بین ارتش که با کودتای نظامی سرنگون شد و نیروهای پشتیبانی فوری در حال تشدید است. تعداد غیرنظامیانی که بر اثر این جنگ جان باختند به حدود ۱۰۰ نفر رسید.

ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان از طریق کودتا در راس دولت قرار گرفت و نیروهای شبه نظامی محمد حمدان داگلو، نیروهای پشتیبانی فوری، قبل از پیوستن به نیروهایشان بهم، به مدت دو هفته مخفیانه می جنگیدند.

با این حال، این جنگ در سه روز اخیر سنگین بوده است. صدای تیراندازی و انفجار در خارطوم پایتخت این کشور اوج گرفته است. در جنگی که از سلاح‌های سنگین نیز استفاده می‌شود، ارتش بمب‌ها را از هوا روی مراکز فرماندهی نیروهای پشتیبانی فوری می‌اندازد.

نیروهای پشتیبانی فورری که هزاران عضو دارد، قبلاً به عنوان یک نیروی شبه نظامی در جنگ دارفور شرکت کرده بود، سپس به طور رسمی توسط ارتش سودان کنترل شد. در اکتبر ۲۰۲۱، ارتش و نیروهای پشتیبانی با هم غیرنظامیان را از قدرت حذف کردند.

غیرنظامیانی که در میانه جنگ گرفتار شده اند، سنگین ترین هزینه را می پردازند. به گفته اتحادیه پزشکان، حداقل ۹۷ غیرنظامی کشته شدند که ۵۶ نفر از آنها در روز شنبه و ۴۱ نفر در روز یکشنبه کشته شدند. نیمی از آنها در نزدیکی پایتخت خارطوم کشته شدند.

این اتحادیه اعلام کرد که ارتش و جنگجویان بسیاری از یکدیگر را کشته‌اند، اما طرفین در این مورد اطلاعاتی ارائه ندادند.

نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی فوری ​​عصر یکشنبه بیانیه ای صادر کرد و مدعی شد که آنها در آستانه "پیروزی نهایی" در جنگ هستند. با این حال، هنوز مشخص نیست که کدام قدرت کجا را کنترل می کند.

درخواست‌هایی برای آتش‌بس در سطح بین‌المللی مطرح شد، اما هنوز به آنها پاسخی داده نشده است. پزشکان و سازمان های بشردوستانه هشدار می دهند. در این کشور فقیر، برق فقط برای چند ساعت در روز تامین می شود. از ابتدای جنگ، برق و آب برخی از محله های خارطوم به طور کامل قطع شده است.

قبل از شروع خشونت، یک سوم از جمعیت ۴۵ میلیونی سودان به کمک های اضطراری نیاز داشتند.