کاندید چپ‌گرا در انتخابات سریلانکا پیروز شد

کاندید چپ‌گرا، آنورا کامورا دیسانایکا در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا پیروز شد.

کمیسیون انتخابات سریلانکا اعلام کرده است که آنورا کامورا دیسانایکا که با کمپین حمایتی‌اش از کارگران شناخته می‌شود و در میان جوانان هم شخصیتی برجسته است، در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا پیروز شد.

مطابق بیانیه کمیسیون انتخابات سریلانکا، آنورا کامورا دیسانایکا ۵۵ ساله ۴۲،۳ درصد آرا را بدست آورده است و ریاست اپوزوسیون، سجیت پرماداسا را پشت‌سر گذاشته است. ریاست موقت، رانیل ویکرمسینگ که دو سال است رئیس جمهور می‌باشد به رتبه سوم آرا رسید.

آنورا کامورا دیسانایکا به رای‌دهندگان قول داد که علیه فساد حرکت خواهد کرد. رئیس جمهور جدید همچنین قصد دارد مالیات خوراک و دارو را کاهش دهد.

۲ سال قبل، هزاران نفر به قصر ریاست جمهوری حمله کردند

حزب نیروی خلق ملی که آنورا کامورا دیسانایکا ریاست آن را بر عهده دارد، در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ برای دو قیام شکست خورده پیشاهنگی کرد و بیش از ۸۰ هزار نفر کشته شدند. در انتخابات پارلمان سال ۲۰۲۰ نیز کمتر از یک ربع آرا را به خود اختصاص داده بود.

انتخابات ریاست جمهوری در روز شنبه اولین انتخابات پس از تظاهرات توده‌ای ۲ سال قبل بخاطر افزایش بحران دارایی و اقتصادی برگزار شده بود، است. رئیس دولت آنزمان، گوتابایا راجاپاکسا، پس از اینکه هزاران نفر قصر او را بدست گرفتند به خارج از کشورش فرار کرد.