کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها متوقف شد: سازمان ملل خواستار از سرگیری کمک‌ها شد

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه روز یکشنبه خود از کشورهایی که کمک‌های مالی به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطین (آنروا) را تعلیق کرده‌اند، خواست تا این کمک‌های حیاتی را برای دو میلیون نفر تامین کنند.

آنروا که در مرکز کمک‌های بشردوستانه در غزه قرار دارد، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق اطلاعات دریافتی از مقامات اسرائیلی، مسیرش را با برخی از کارکنان متهم به دست داشتن در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر جدا کرده است.

بلافاصله پس از این بیانیه، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تمامی کمک‌های اضافی به آنروا به حالت تعلیق درآمده و برخی از کشورهای دیگر از جمله ایتالیا، کانادا، استرالیا، انگلستان، فنلاند و آلمان نیز همان مسیر را دنبال کردند.

آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که نگرانی‌های آنها را درک می‌کنم -از این اتهامات نیز وحشت زده‌ام- از دولت‌هایی  که مشارکت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند می‌خواهم حداقل تداوم فعالیت‌های آنروا را تضمین کنند.»

گوترش تأکید کرد: «دو میلیون غیرنظامی در غزه برای ادامه زندگی روزمره خود به کمک‌های حیاتی آنروا متکی هستند، اما بودجه فعلی آنروا به آن اجازه نمی‌دهد تا در فوریه همه نیازها را برآورده کند.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «رفتار شنیع این کارمندان باید عواقبی داشته باشد. اما ده‌ها هزار مرد و زن که برای آنروا کار می‌کنند، که بسیاری از آنها که برای کمک‌های بشردوستانه کار می‌کنند در خطرناک‌ترین شرایط هستند، نباید مجازات شوند. باید نیازهای فوری جمعیت بیچاره‌ای که به آنها رسیدگی می‌کنند تامین شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد، مانند واشنگتن، نگرانی در مورد این «اتهامات بسیار جدی» در رابطه با ۱۲ کارمند آنروا که موضوع تحقیقات سازمان ملل بود را تایید کرد.

گوترش گفت که آنروا ارتباط خود را با ۹ نفر از متهمان قطع کرده است و افزود که یکی از آنها «مرگ او تایید شده» و هویت دو نفر دیگر «در مرحله روشن شدن است.»

گوترش با تعهد به همکاری با مقامات مربوطه گفت: «هر کارمند سازمان ملل که در اقدامات تروریستی دخیل باشد، از جمله از طریق پیگرد کیفری، پاسخگو خواهد بود.»