مسکو در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن رژیم طالبان است

روسیه در حال آماده شدن برای حذف رژیم طالبان از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود است که می‌تواند راه را برای به رسمیت شناختن رسمی دولت جدید در کابل هموار کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ضمیر کابولوف نماینده وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در ۲۷ می گفت که مسکو قصد دارد طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی نبیند.

کابولوف اظهار داشت که وزارت‌های امور خارجه و دادگستری مشترکاً درخواستی در این راستا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور ارائه کرده‌اند و این روند به «مرحله نهایی» خود رسیده است.

کابولوف گفت: «لازم است که طالبان از این فهرست حذف شوند. بدون این، صحبت در مورد به رسمیت شناختن زود است.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که طالبان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان «تروریست» شناخته می‌شوند، اکنون نماینده «قدرت واقعی» در افغانستان هستند. لاوروف با این استدلال که روسیه به همین دلیل نمی‌تواند نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت بماند، با اشاره به تاریخ پرتلاطم اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه با کابل، گفت: «این کشوری است که نسبت به ما بی‌تفاوت نیست.»

رسانه‌های روسی یادآوری کردند که تصمیم به رسمیت شناختن طالبان به عنوان تروریست به سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد. در آن زمان، روسیه در کنار اکثریت کشورهای سازمان ملل متحد قرار گرفت که از به رسمیت شناختن رژیم طالبان امتناع کردند. پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۲۱، طالبان تقریباً بدون درگیری کنترل افغانستان را به دست گرفتند.

اگرچه برخی کشورها به ویژه چین با طالبان تماس نزدیک برقرار کرده‌اند، اما طالبان هنوز در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌اند. هیأت‌هایی از کابل از سال ۲۰۲۱ تاکنون حداقل در سه رویداد عمومی در مسکو شرکت کرده‌اند: مجمع اقتصادی سن پترزبورگ در ژوئن ۲۰۲۲ و نسخه‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مجمع اقتصادی روسیه و جهان اسلام در قازان.

تصمیم روسیه برای حذف طالبان از فهرست تروریستی گام مهمی در جهت به رسمیت شناختن رسمی رژیم در کابل تلقی می‌شود. این تحول به عنوان نشانه‌ای از یک دوره جدید در چگونگی شکل‌گیری پویایی سیاسی در افغانستان در سطح بین‌المللی تلقی می‌شود.