نمایندگان پارلمان اروپا: آزادی عبدالله اوجالان راه حلی دموکراتیک است

نمایندگان پارلمان اروپا در مراسمی که در استراسبورگ برگزار شد، گرد هم آمدند و ابراز داشتند که آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راه حل دموکراتیک برای مسئله کوردستان است.

مراسمی در استراسبورگ با پیشاهنگی شورای اروپایی حزب دم پارتی و مرکز جامعه دموکراتیک کورد استراسبورگ برگزار شد. گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا نیز در این مراسم شرکت کردند. در میان این گروه، یکی از اعضای گروه سبز پارلمان اروپا - فرانسوا آلفونسی، یکی از اعضای گروه دوستان کورد در پارلمان اروپا، نماینده سوئد مالین بیورن از گروه چپ پارلمان اروپا، و از گروه حزب سبز-نماینده پارلمان باسک اتحادیه آزاد اروپا جوردی سول و همچنین امانوئل فرناندز نماینده پارلمان لافرانس، شیار اوزوی عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا و کارگروه و دبیرخانه این دفتر حضور داشتند.

در این مراسم که در مرکز جامعه دموکراتیک کورد در استراسبورگ برگزار شد، هلنا درسیم اولین نفری بود که به نمایندگی از این نهاد سخنرانی کرد. هلنا درسیم ابتدا حملات در کوردستان و دستور کار خلق کورد را ارزیابی کرد و در مورد گامی که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در بسیاری از نقاط جهان آغاز شد، اطلاعاتی ارائه کرد.

نماینده شورای اروپای دم پارتی ، فایق یاگیزای نیز اظهار داشت که کارهای زیادی وجود دارد که دوستان مردم کورد و نمایندگان پارلمان اروپا می‌توانند برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان انجام دهند. یاگیزای از نرفتن CPT در آخرین سفر خود به ترکیه به امرالی خبر داد و گفت: «نهادی متعلق به شورای اروپا که مدعی نمایندگی دموکراسی و حقوق بشر است به امرالی نمی‌رود. این مسئله موضوع بحث و گفتگو است و خلق کورد این را نمی‌پذیرند.»

فایق یاگیزای با بیان اینکه ۳۰ ماه است که هیچ اطلاعاتی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است، گفت: «نهادهای اروپایی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.»

نمایندگان پارلمان که در این مراسم شرکت کرده بودند در سخنان خود اظهار داشتند که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواستار راه حلی دموکراتیک برای مسئله کورد است. نمایندگان پارلمان گفتند که برای راه حل مسالمت آمیز و دموکراتیک باید آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تضمین شود و اعلام کردند که از مبارزه مردم کورد حمایت می‌کنند.