نروژ آماده است که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد

نخست وزیر اسپانیا، پدرو سانچز که برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین به دنبال یک پشتیبان بود، از نروژ پشتیبانی گرفت. نروژ به همراه دیگر کشورها اعلام کرد که برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین آمادگی دارند.

نخست وزیر نروژ، جونزگاهراستوره در جلسه مطبوعاتی مشترک به همراه سانچز گفت‌: ‌«نروژ آماده است دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

پارلمان نروژ طرحی را که در ماه نوامبر از طرف احزاب حاکمه ارائه شده بود را پذیرفت و از حکومت خواست شده بود که آماده باشد تا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، نروژ برای اولین مذاکرات صلح اسرائیل-فلسطین میزبانی کرد که به توافق اوسلو منجر شد که تا کنون نیز پابرجاست. هر دو طرف براساس حیاتی مشترکانه در میان هردو دولت‌های مستقل توافق کردند.

سانچز در بیانیه خود در اسلو چنین گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ‌«اسپانیا آشکارا به این پایبند است که هر زمان شرایط لازمه محیا شوند و برهه دارای تاثیری مثبت و نیرومند باشد،‌ آماده است که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.‌»

سانچز بارها موضع حکومت اسرائیل با نخست وزیری بنیامین نتانیاهو را از ابتدای درگیرهای غزه مورد انتقاد قرار داده است.

طبق مطبوعات خودگردانی فلسطین،‌ از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۱۷۳ کشور اعلام کرده‌اند که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

سوئد که در اتحادیه اروپا جمعیت عظیمی از فلسطینیان را در خود دارد،‌ در سال ۲۰۱۴ این کار را انجام داده بود. جمهوری چک، مجارستان، لهستان، بلغارستان، رومانیا و قبرس قبل از اینکه به عضویت اتحادیه اروپا درآیند دولت فلسطین را به رسمیت شناختند.