نوام چامسکی متفکر معروف از بیمارستان مرخص شد

گفته می‌شود که نوام چامسکی زبان‌شناس و متفکر آمریکایی روز سه‌شنبه از بیمارستانی در سائوپائولو مرخص شد و به «درمان» خود در خانه ادامه خواهد داد. شایعه فوت وی تکذیب شد.

وضعیت سلامت نوام چامسکی

بیمارستان بنفیسینسیا پورتوگیز دی سائو پائولو در یک بولتن پزشکی ارسال شده به خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «بیمار نوام چامسکی برای ادامه درمان در خانه از بیمارستان مرخص شد.»

این بیانیه بیمارستان پس از انتشار خبری بدون منبع مبنی بر فوت این روشنفکر ۹۵ ساله در رسانه‌های مجازی صورت گرفت.

همسرش والریا چامسکی در پاسخ به ایمیلی از خبرگزاری فرانسه نوشت: «این درست نیست، او خوب است.»

به گزارش روزنامه فولا د سائوپائولو، چامسکی پس از سکته مغزی که در ماه ژوئن سال گذشته در سمت راست بدنش رخ داد، در بیمارستانی در این شهر برزیل بستری شد. والریا چامسکی یک زن برزیلی است و همسر چامسکی از سال ۲۰۱۵ در سائوپائولو اقامت دارند.

چامسکی، که بنیانگذار زبان‌شناسی مدرن به شمار می‌رود، در کتاب ساختارهای نحوی خود در سال ۱۹۵۷ استدلال کرد که زبان یک توانایی ذاتی است و «دستور زبان زاینده»، مجموعه‌ای از قوانین جهانی برای زبان، در مغز انسان نوشته شده است.

اما عمدتاً به دلیل نقش او به عنوان یک روشنفکر متعهد و انتقاد افراطی او از سیاست‌های خارجی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل و رسانه‌ها بود که او به یکی از شخصیت‌های اصلی قرن بیستم و بیست و یکم تبدیل شد. چامسکی که در همبستگی نزدیک با مردم کورد می‌باشد، با جنگ ویتنام و حمله آمریکا به عراق مخالفت کرد. چامسکی که به رهبران چپ‌گرای آمریکای لاتین مانند فیدل کاسترو نزدیک است، سال‌ها عضو موسسه فناوری ماساچوست (MIT) بوده و در حال حاضر به عنوان استاد بازنشسته زبان‌شناسی در دانشگاه آریزونا فعالیت می‌کند.