پاشینیان: آذربایجان خود را برای نسل‌کشی آماده می‌کند

ارمنستان اعلام کرد که از احتمال اینکه ارامنه در قره‌باغ علیا در معرض نسل‌کشی قرار بگیرند نگران است و گفت که می‌خواهد سازمان ملل را فراخواند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه دولت این کشور به این موضوع واکنش نشان داد که نیروهای حافظ صلح روسیه نقش خود را ایفا نکردند.

پاشینیان گفت: حکام نظامی و سیاسی آذربایجان خود را برای پاکسازی اتنیکی و نسل‌کشی خلق قره‌باغ علیا (کوهستانی) آماده می‌کنند.

نخست وزیر ارمنستان افزود: نیروهای حافظ صلح روسی ضامن امنیت خلق قره‌باغ هستند و اگر نمی‌توانند این امر را تامین کنند باید برای جلوگیری از نسل‌کشی به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کنند.

پاشینیان اظهار داشت که به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان دستور داده است تا «مکانیسم‌های بین‌المللی برای جلوگیری از نسل‌کشی، به ویژه در چارچوب سازمان ملل» را آغاز کند.

منطقه کوهستانی عمدتاً ارمنی‌نشین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به طور یکجانبه از آذربایجان جدا شد. با این حال، این منطقه همچنان موضوع تنش و درگیری دائمی بین ارمنستان و آذربایجان بود.

اولین درگیری‌ها در خلال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 رخ داد و منجر به کشته شدن 30000 نفر شد. برنده این جنگ ارمنستان بود.

اما آذربایجان در پاییز 2020 جنگ دوم را با حمایت آشکار ترکیه آغاز کرد. در جنگی که در آن حدود 6500 نفر کشته شدند، آذربایجان بخش زیادی از منطقه را به تصرف خود درآورد.

با وجود حضور سربازان روسی در منطقه، درگیری‌های مکرر در مرز قره‌باغ علیا و آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.