پلیس برزیل: بولسونارو جواهرات را اختلاس کرد

رئیس جمهور سابق برزیل، ژایر بولسونارو، از فروش غیرقانونی جواهرات و اقلام لوکس به ارزش ۱/۲ میلیون دلار سود برده است.

پلیس فدرال توصیه کرده است که بولسونارو رئیس جمهور سابق راست افراطی و ۱۱ نفر دیگر به اتهام توطئه جنایی، پولشویی و اختلاس محاکمه شوند.

در حالی که بولسونارو این اتهامات را رد کرد، وکیل او پائولو کونا ادعا کرد که بولسونارو هیچ تاثیری در مدیریت هدایا نداشته است.

تحقیقات حاکی از آن است که بولسونارو هدایای مقامات خارجی از خزانه‌داری برزیل را اختلاس کرده و آنها را برای غنی‌سازی شخصی به خارج فروخته است.

بر اساس گزارش پلیس، مبالغ به دست آمده از فروش طلا و جواهر به دارایی‌های شخصی رئیس جمهور سابق اضافه شد.

قاضی دادگاه عالی فدرال (STF) به دفتر دادستانی ۱۵ روز فرصت داد تا درباره اتهام رسمی بولسونارو تصمیم‌گیری کند. این حادثه در سال ۲۰۲۳ زمانی آشکار شد که مأموران مالیاتی جواهراتی را در کوله‌پشتی یکی از مقامات دولت بولسونارو پیدا کردند.

بر اساس گزارش نزدیک به ۵۰۰ صفحه پلیس، این هدایا شامل یک حلقه، گردنبند و گوشواره از برند سوئیسی Chopard به ارزش ۸۲۸۰۰۰ دلار و همچنین ساعت‌های شوپارد و رولکس طلا و الماس و سایر جواهرات بود. در این گزارش آمده است که پس از فاش شدن این حادثه، مشاوران بولسونارو برخی از کالاهای فروخته شده را پس گرفتند و به ایالت بازگرداندند.

به گفته پلیس فدرال، مبالغ حاصل از فروش جواهرات «ممکن است برای تامین هزینه‌های بولسونارو» در آمریکا استفاده شده باشد، جایی که او چندین ماه پس از تصدی مسئولیت در آنجا ماند.