پروفسور پیچ: دست رژیم اردوغان به دانشگاه من نیز رسیده است

پروفسور نورمان پیچ ممانعت ریاست دانشگاه هامبورگ برای برگزاری کنفرانس "ما دنیای خود را می خواهیم" را محکوم کردو گفت: دست رژیم اردوغان به دانشگاهی رسیده است که من چندین سال است در آن فعالیت می کنم.

این کنفرانسها تحت نام "قیام در برابر مدرنیته سرمایەداری" تاکنون در سالهای ٢٠١٢، ٢٠١۵ و ٢٠١٧ برگزار شده و در دنیای علم آلترناتیو این وضعیت مورد استقبال قرار گرفته است. کنفرانس چهارم قرار بود در ٧ الی ٩ آوریل ٢٠٢٣ برگزار شود. قرار بود کنفرانس با شعار "ما دنیای خودمان را می خواهیم" در سالن کنفرانسهای دانشگاه هامبورگ اجرا شود.

ابتدای این هفته با تلاش سازمان حفاظت قانون اساسی که یک سازمان جاسوسی داخلی است؛ مدیریت دانشگاه هامبورگ مانع از انجام این کنفرانس شد. با دستور رئیس دانشگاه پ.د. هاوک هیکرن انجام کنفرانس در دانشگاه ممنوع گردید.

این تصمیم یک ضربه به دانش آزاد است

کمیته سراسری دانشجویان دانشگاه هامبورگ، شبکه جستجوی آلترناتیو و گروه "آزادی برای عبدالله اوجالان، صلح برای کوردستان" این کنفرانس را برگزار کردند. یکی از کسانی که در این کنفرانس سخنرانی کرد پروفسور نورمان پیچ استاد علوم بین الملل دانشگاه هامبورگ بود. پروفسور نورمان پیچ از سال ١٩٨٢ تا ٢٠٠۵ در بخش علوم سیاسی استاد قانون عمومی بوده است با آژانس فرات نیوز گفتگو کرد و این ممانعت ریاست دانشگاه را بەشدت محکوم نمود.

پروفسور پیچ دستور ریاست دانشگاه هامبورگ برای ممانعت از اجرای کنفرانس را یک ضربه به دانش آزاد قلمداد نمود و گفت: از نگاه دانش آزاد این تصمیم را درندانه می بینم. زیرا با این تصمیم از گردهمایی دانشمندان و گفتگوی آزادانه درباره مشکلات و مسائل جهان جلوگیری شد.

پروفسور پیچ خاطرنشان کرد که او پیشتر در دو کنفرانس قبلی این دانشگاه سخنرانی کرده و گفت: در این کنفرانس برعکس ادعای سازمان جاسوسی و ریاست دانشگاه هرگز برای پ.ک.ک تبلیغ نشده است. در کنفرانسهای پیشین چگونگی حل مسائل جهان و ازجمله مسئلەی کورد مورد بحث قرار گرفتەاند. معلوم است نتایجی که کنفرانس بدان دست یافته و بحثهایی که ارائه شدەاند، کسانی را ترسانده است و بەهمین دلیل به مدیریت دانشگاه فشار آوردەاند.

بگذار نگرش به کوردها بەعنوان مظنون پایان یابد

پروفسور پیچ اشاره کرد که دستور ممانعت از اجرای کنفرانس با درخواست دولت ترکیه بوده است و گفت: معلوم است دست دراز رژیم اردوغان به دانشگاهی رسیده که من سالها در آن کار کردەام. احساس شرم می کنم که دانشگاه درخواست رژیم اردوغان را اجرا کرد. امیدوارم ریاست دانشگاه این تصمیمش را عوض کند و اجازه برگزاری کنفرانس را بدهد.

پروفسور نورمان پیچ از دولت و نهادهای علمی آلمان خواست که دیگر با دید مظنون سازمانهای کوردی را نگاه نکنند. او افزود که کوردها می خواهند مشکلاتشان را به شیوەی علمی مورد بررسی قرار داده و راەحل پیدا کنند، اما شما مانع از آنها می شوید. این یک لکەی ننگ بر پیشانی جهان علم است