پوتین: اجازه نمی‌دهیم کسی ما را تهدید کند!

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در جشن پیروزی شوروی بر هیتلر در روز پنجشنبه تاکید کرد که نیروهای استراتژیک هسته‌ای روسیه «همیشه» آماده جنگ هستند.

رئیس‌جمهور روسیه بر رژه نظامی ۹ می در میدان سرخ نظارت کرد، که محور اصلی لفاظی کرملین در تمجید از قدرت این کشور است.

به گفته رسانه‌های روسی، بیش از ۹ هزار سرباز، خودروهای زرهی، موشک‌انداز و هواپیما در این رژه جای گرفتند.

نیروهای هسته‌ای استراتژیک

پوتین گفت: «روسیه هر کاری را انجام خواهد داد تا از یک درگیری جهانی اجتناب کند. اما در عین حال اجازه نخواهیم داد کسی ما را تهدید کند. نیروهای استراتژیک (هسته‌ای) ما همیشه در حالت آماده‌باش هستند.»

ولادیمیر پوتین در نشانه‌ای از اختلاف‌نظر عمیق خود با غرب، اخیراً در پاسخ به «تهدیدات» غرب علیه روسیه، دستور برگزاری رزمایش هسته‌ای تاکتیکی با حضور نیروهای مستقر در نزدیکی اوکراین را صادر کرده بود.

در این رژه، ولادیمیر پوتین غرب را متهم کرد که می‌خواهد «درس‌های» جنگ جهانی دوم را فراموش کند و استدلال کرد که مسکو، که خود را وزنه‌ای در برابر نفوذ آنگلوساکسون می‌داند، «ادعای امتیاز» هر دولت یا ائتلافی را رد می‌کند.

روزهای سخت برای روسیه

سپس پوتین، مانند سخنرانی افتتاحیه خود در این هفته، مجدداً تأکید کرد که روسیه که در میانه درگیری با اوکراین به سر می‌برد، «دوره سختی» را پشت سر می‌گذارد و با گفتن اینکه «سرنوشت و آینده سرزمین مادری ما به هر یک از ما بستگی دارد» به «قهرمانان» که در جبهه برای مسکو می‌جنگند، سلام کرد.

ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله حمله به کی‌یف را به عنوان یک درگیری وجودی معرفی می‌کند و به شهروندانش در هر فرصتی در نبرد با دولت اوکراین که آن را «نئونازی» توصیف می‌کند، وعده «پیروزی» می‌دهد.

پوتین مدتهاست که خاطره جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورد تا خود را به عنوان وارث قدرت اتحاد جماهیر شوروی معرفی کند.