پوتین و کیم جونگ اون توافقنامه دفاعی متقابل امضا کردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که با مراسم باشکوهی در کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت، اعلام کرد که از حمایت کامل کیم جونگ اون میزبان خود در جنگ علیه اوکراین برخوردار بوده و در صورت «تجاوز» بین دو کشور قرارداد دفاعی متقابل امضا شده است.

پوتین در بیانیه خود به مطبوعات پس از امضای این سند گفت: «توافقنامه مشارکت جامع که امروز امضا شد، از جمله کمک‌های متقابل در صورت حمله به یکی از طرف‌های توافق را فراهم می‌کند.»

پوتین در هشداری صریح به غرب افزود: «روسیه و کره از سیاست خارجی مستقل پیروی می‌کنند و زبان سیاه‌نمایی و دیکتاتوری را نمی‌پذیرند.»

رئیس جمهور روسیه این توافق را یک «سند واقعا انقلابی» توصیف کرد و افزود که روسیه «همکاری نظامی-فنی» با پیونگ یانگ را رد نمی‌کند.

رهبر کره شمالی کیم جونگ اون استدلال کرد که این توافق «فقط برای اهداف صلح‌آمیز و دفاعی» است. رهبر کره شمالی با توصیف پوتین به عنوان «بهترین دوست» کشورش، از آغاز «عصر جدید» در روابط با مسکو استقبال کرد.

کیم جونگ اون «حمایت و همبستگی کامل خود را با دولت، ارتش و مردم روسیه که در حال اجرای عملیات نظامی ویژه در اوکراین برای حفاظت از حاکمیت، منافع امنیتی و تمامیت ارضی روسیه هستند» ابراز کرد.

پوتین گفت: «ما از حمایت سیستماتیک و مستمر شما از سیاست روسیه، از جمله مسئله اوکراین، قدردانی می‌کنیم.»

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ماه‌هاست که نگران تسریع روابط میان مسکو و پیونگ‌یانگ بوده‌اند و کره‌ شمالی‌ها را به تامین مقادیر زیادی مهمات و موشک به روسیه متهم می‌کنند.

به گفته واشنگتن و کره جنوبی، روسیه در ازای برنامه‌های ماهواره‌ای خود، تخصص کره شمالی را فراهم کرد و برای مقابله با کمبود مواد غذایی در این کشور کمک فرستاد.

در ماه مارس، روسیه از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا نظارت بر نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را که هدیه بزرگی به پیونگ یانگ تلقی می‌شد، متوقف کند. پوتین روز چهارشنبه گفت که این تحریم‌ها که «الهام گرفته از آمریکا و متحدانش» است، باید «بازنگری شود».