قرارداد تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

ایران اعلام کرده است که در ازای آزادی زندانیان آمریکایی در زندان اوین تهران، بر سر آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا به توافق رسیده است.

خبرگزاری ایرنا با تکیه بر یک منبع اطلاعاتی اعلام کرد " ۵ زندانی ایرانی در آمریکا و ۵ اسیر آمریکایی در ایران مبادله خواهند شد " .

سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی ناشناس دیگر که اصالتا ایرانی هستند اما شهروند آمریکا می باشند، روز پنجشنبه از زندان اوین آزاد و به حبس خانگی فرستاده شدند.گزارش شده است که آزادی یک زندانی آمریکایی دیگر بخشی از مذاکرات است. پنجمین زندانی مورد بحث چند هفته پیش در حصر خانگی قرار گرفت.خبرگزاری ایرنا درباره ماموریت ایران در سازمان ملل صحبت کرده و این اطلاعات را تایید کرده است.

تمامی شهروندان آمریکایی دستگیر شده، ایرانی الاصل هستند. از سوی دیگر ایران دو تابعیتی را به رسمیت نمی شناسد و از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ با آمریکا روابط دیپلماتیک برقرار نکرده است.

این توافق پس از مدت ها مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا حاصل شد.ایران در ماه ژوئن تایید کرد که با میانجیگری عمان در حال مذاکره غیرمستقیم با آمریکا است.

به گفته یک منبع نزدیک به مصاحبه شوندگان، مذاکرات بر روی ۶ میلیارد دلار ایرانی مسدود شده در کره جنوبی و ارسال به حساب ویژه ای در قطر، متوقف شد.ایران اعلام کرد که وجوهی که به قطر می رود تنها می تواند برای کمک های بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده شود.

به گزارش ایرنا، مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق نیز قابل انتقال است.این آژانس همچنین از آغاز فرآیند انتقال وجوه مسدود شده ایران در یکی از بانک های اروپایی خبر داد.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: " تا زمانی که پول آزاد شده به حسابهای تعیین شده از سوی ایران واریز نشود، مبادله زندانیان انجام نخواهد شد " .

قوه قضاییه ایران اعلام کرد، در اوت ۲۰۲۲، ده ها ایرانی از جمله رضا سرهنگپور و کامبیز عطار کاشانی به ظن " نقض تحریمهای آمریکا  علیه تهران" بازداشت شدند.