رانش زمین در چین: ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند

۴۷ نفر بر اثر رانش زمین در منطقه‌ای دورافتاده در استان یوننان در جنوب غربی چین جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری نیو چین، این فاجعه در ساعت ۵:۵۱ صبح در روستای لیانگشوی در شهرستان ژن شیونگ رخ داد و ۱۸ خانوار متاثر شدند. گزارش شده است که ۴۷ نفر در زیر خاک مانده و جان خود را از دست داده‌اند.

تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی گفت: «بیش از ۲۰۰ نفر از ساکنان فوراً تخلیه شدند و ۱۰ بیل مکانیکی، ۳۳ ماشین آتش‌نشانی و بیش از ۲۰۰ نیروی امدادی برای تلاش‌های جستجو بسیج شدند.

تصاویر منتشر شده توسط کاربران شبکه مجازی چینی Douyin یک دهکده کوهستانی پوشیده از برف را نشان می‌دهد که خانه‌هایی که تا حدی در اثر رانش زمین مدفون شده‌اند.

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، به خدمات امداد و نجات دستور داد تا «هر کاری ممکن است برای محدود کردن تعداد تلفات انجام دهند.»

یوننان استانی کوهستانی است که اقوام زیادی در آن زندگی می‌کنند و یکی از فقیرترین استان‌های چین است. محل وقوع این فاجعه در حدود ۱۶۰۰ کیلومتری هوایی جنوب غربی شانگهای و حدود ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی مرکز استان کونمینگ است. به گفته سرویس هواشناسی چین، دمای هوا در کانتون ژن شیونگ در حال حاضر در حدود ۰ درجه سانتیگراد در طول روز و تا -۴ درجه سانتیگراد در شب کاهش می‌یابد.

در جنوب غربی کوهستانی چین، رانش زمین به طور مداوم به ویژه پس از بارندگی رخ می‌دهد. علت این فاجعه که روز دوشنبه رخ داد هنوز اعلام نشده است. به گزارش رسانه‌های محلی، در ماه سپتامبر، طوفان در استان گوانگشی جنوبی باعث رانش زمین در یک منطقه کوهستانی شد که حداقل هفت نفر را کشت.

در ماه اوت گذشته، حدود ۲۰ نفر در رانش زمین ناشی از سیل در روستایی در نزدیکی شهر شیان در شمال کشور جان خود را از دست دادند.

در ماه ژوئن ۲۰۲۳، ۱۹ نفر بر اثر رانش زمین در استان سیچوان در جنوب غربی که یک منطقه کوهستانی است، جان خود را از دست دادند.