روسیه با اجرایی شدن ۵ شرط حاضر است صادرات گندم را از سر بگیرد

روسیه اعلام کرد با اجرایی شدن ۵ شرط حاضر است توافق صادرات نفت را از سر بگیرد. این شروط نیز در رابطه با برداشتن بخشی از تحریم‌ها و آسان کاری در رابطه با کشاورزی این کشور است.

از روز ۲۲ ژوئیه سال گذشته صادرات غله میان روسیه و اوکراین امضا شد. این توافق از اول آگوست سال ۲۰۲۲ وارد مرحله عملی شده و از آن زمان حدود ۳۳ میلیون تن غله‌ی اوکراین به کشورهای جهان صادر شده است.

تاکنون این توافق سه بار تمدید شده است. آخرین بار در ماه می ۶۰ روز تمدید شد. اما این تفاهم شب ۱۷ ماه جاری به صورت رسمی پایان یافته است.

در حال حاضر مدت یک هفته است که توافق صادرات غله پایان یافته است. مسئولین روسیه نیز برای تمدید این توافق شروطی دارند و می‌گویند، بدون پذیرفتن این شروط توافق صادرات گندم را تمدید نمیکنند.

در رابطه با شروط روسیه، سیرگی فرشنین جانشین وزیر امور خارجه روسیه گفت: "فرمولی که رئیس جمهوری اعلام کرد، انجام درخواست‌های ما است. من این را تکرار می‌کنم که درخواست‌های ما قانونی است و انجام آن‌ها بسیار آسان است. همان‌طور که می‌دانیم ما پنج شرط داریم. پس از آن احتمال دارد ما همکاری کنیم، اما فقط پس از انجام شروطمان همکاری‌ ما تضمین خواهد شد".

شروط روسیه برای آغاز توافق صادرات گندم عبارتند از:

١- اتصال بانک کشاورزی روسیه به سیستم سوئیفت

٢- اجازه دادن به روسیه برای واردات ابزار کشاورزی

 ۳- برداشتن ممنوعیت  علیه کشتی‌های روسیه

 ۴- ادامه دادن به لوله‌ی انتقال آمونیا از توگلیات به ادیسا

 ۵- برداشتن مجازات‌ها علیه ثروت و شماره‌های بانکی  شرکت‌های روسی که خوراک و کود صادر می‌کنند.