روسیه: خطر درگیری مستقیم با ناتو در حال افزایش است

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرواز پهپادهای ارتش آمریکا در دریای سیاه «خطر درگیری مستقیم» بین روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد.

خطر جنگ

در بیانیه این وزارتخانه ادعا شده است که پهپادهای آمریکایی توسط غرب «برای شناسایی و تعیین هدف برای تسلیحات دقیق ارائه شده به نیروهای مسلح اوکراین» استفاده شده است.

این وزارتخانه گفت: «این پروازها احتمال وقوع حوادث در حریم هوایی با هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه را افزایش می‌دهد که خطر درگیری مستقیم بین ائتلاف و فدراسیون روسیه را افزایش می‌دهد.»

جنگ اوکراین از زمان آغاز خود یک رقابت بین روسیه و ناتو بوده است.

مسکو همچنین بحران اوکراین را یک «جنگ نیابتی» بین خود و ائتلاف غربی می‌داند و مدعی است که اگر واشنگتن و متحدانش به حمایت نظامی خود از کی‌یف پایان دهند، درگیری بلافاصله پایان خواهد یافت. به گفته مسکو، اگر ناتو از ابتدا به نگرانی‌های امنیتی روسیه احترام می‌گذاشت، درگیری هرگز آغاز نمی‌شد.

سیگنال‌های مشابهی برای مدت طولانی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی مختلف اروپایی می‌رسد. در ماه فوریه، سرویس‌های اطلاعاتی استونی گزارش دادند که روسیه برای درگیری نظامی طولانی با غرب آماده می‌شود.

از سوی دیگر، در ۲۷ ژوئن، توافقنامه امنیتی بین اوکراین و اتحادیه اروپا و دو عضو آن لیتوانی و استونی امضا شد.

توافقنامه امضا شده با اتحادیه اروپا تعهد اتحادیه اروپا-۲۷ برای کمک به اوکراین در ۹ زمینه سیاست امنیتی و دفاعی، از جمله تامین تسلیحات، آموزش نظامی، همکاری در صنعت دفاعی و مین‌زدایی را آشکار می‌کند.