روسیه عملیات زمینی را در منطقه خارکف آغاز کرد

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که روسیه روز جمعه حمله زمینی به منطقه خارکف در شمال شرق این کشور را با هدف «شکستن خطوط دفاعی اوکراین» آغاز کرد و مدعی شد که درگیری‌ها ادامه دارد.

این وزارتخانه گفت: «در طول روز گذشته، دشمن با استفاده از بمب‌های هوایی هدایت‌شونده در بخش ووچانسک، که هم مرز با منطقه بلگورود روسیه است، حملات هوایی انجام داده است.»

همین منبع بدون اشاره به محل دقیق حمله افزود: «حدود ساعت ۵ صبح دشمن با استفاده از خودروهای زرهی تلاش کرد خطوط دفاعی ما را درنوردد.»

این وزارتخانه گفت که حملات «دفع» شده‌اند اما «درگیری‌ها با شدت‌های متفاوت» ادامه دارد و «نیروهای ذخیره» برای «تقویت دفاع» منطقه مستقر شده‌اند.

بیشتر منطقه خارکف توسط روسیه اشغال شد اما در سال ۲۰۲۲ آزاد شد. خارکف، منطقه مرزی و دومین شهر بزرگ کشور، در ماه‌های اخیر هدف بمباران‌های مکرر قرار گرفته است.

اوکراین چند هفته است که نگران حمله احتمالی جدید روسیه در منطقه است.

یک منبع ارشد در فرماندهی ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای مسکو «یک کیلومتری وارد خاک اوکراین شده‌اند» و در تلاش برای پیشروی بیشتر هستند.

ارتش روسیه چندین هفته است که نیروهای خود را افزایش داده و گفته می‌شود حدود ۵۰ هزار سرباز آماده هستند.

برخی منابع اشاره می‌کنند که نمی‌توان خارکف را با ۵۰ هزار سرباز گرفت، اما روسیه ممکن است سعی کند روستاهای مرزی مانند ووچانسک را که در حال حاضر به طور فعال بمباران می‌شود، تصرف کند.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، یک منبع از فرماندهی نظامی اوکراین اعلام کرد که روسیه که عملیات زمینی را در منطقه مرزی خارکف آغاز کرد، در تلاش است تا یک «منطقه حایل» ایجاد کند تا از حمله اوکراین به منطقه بلگورود روسیه که به طور منظم هدف قرار می‌دهد جلوگیری کند.

تاماز گامباراشویلی، رئیس اداره نظامی شهر خارکف، گفت که تخلیه در ووچانسک، جایی که حدود ۳ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و شهرهای همجوار در منطقه خارکف به دلیل «بمباران شدید» آغاز شد.