رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین در دریای چین جنوبی

نیروهای آمریکایی و فیلیپینی در جریان تمرینات در دریای چین جنوبی، در شمال فیلیپین، گلوله‌های توپخانه و موشک‌ها را به سمت یک نیروی "اشغالگر" خیالی شلیک کردند.

بیش از ۱۶۷۰۰ سرباز آمریکایی و فیلیپینی در این رزمایش‌های دریایی، زمینی و هوایی سالانه تا ۱۰ می در منطقه‌ای که حوادث مکرر بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی ترس از درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است، شرکت می‌کنند.

گزارش شده است که سربازان آمریکایی جمع شده در تپه‌های شنی در ساحل شمال غربی فیلیپین، در نزدیکی شهر لائواگ، در ۴۰۰ کیلومتری جنوب تایوان، بیش از ۵۰ گلوله ۱۵۵ میلی‌متری را به سمت اهداف شناور در حدود پنج کیلومتری ساحل شلیک کردند.

پس از اینکه نیروهای فیلیپین با شلیک موشک به مهاجمان دست نشانده پاسخ دادند، دو نیرو تمرین را با مسلسل، موشک جاولین و سایر آتش توپخانه تکمیل کردند.

مایکل سدرهولم، فرمانده اولین نیروی اعزامی سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که تمرین مهمات جنگی، به نام «بالیکاتان» (در گویش تاگالوگی فیلیپینی «شانه به شانه»)، برای «آماده شدن برای بدترین سناریو» طراحی شده است.

سدرهولم در بیانیه‌ای در محل تمرین که از ۲۲ آوریل در بخش‌های مختلف فیلیپین آغاز شد، گفت: «این برای دفع اشغالگری طراحی شده بود.»

پکن تقریباً تمام دریای چین جنوبی را که یک مسیر تجاری مهم است، مدعی است. در حالی که پکن حکم داوری بین‌المللی علیه خود را در سال ۲۰۱۶ نادیده می‌گیرد، با صدها کشتی گارد ساحلی و نیروی دریایی به گشت‌زنی می‌پردازد.

هفته گذشته، مانیل گارد ساحلی چین را به استفاده از توپ‌های آب برای آسیب رساندن به کشتی گارد ساحلی فیلیپین و کشتی دیگر از اداره ماهیگیری در نزدیکی ریف اسکاربرو، که توسط چین کنترل می‌شود، اما فیلیپین ادعای متعلق بودن آن به خود را دارد، متهم کرد.

در حالی که چین فشار دیپلماتیک و نظامی بر تایوان را افزایش می‌دهد، این وقایع ترس از یک درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است که می‌تواند آمریکا، متحد کشور فیلیپین و سایر کشورهای منطقه را در برگیرد.

پس از نشست هفته گذشته در مجمع الجزایر هاوایی آمریکا، وزرای دفاع فیلیپین، آمریکا، ژاپن و استرالیا بیانیه مشترکی صادر کردند و «رفتار خطرناک و بی‌ثبات کننده» پکن در دریای چین جنوبی را محکوم کردند. وزارت امور خارجه چین پیشتر در بیانیه‌ای در ۱۲ آوریل اعلام کرده بود که «اقدامات چین در دریای شرقی و جنوبی چین مشروع، قانونی و مذموم است.»

هفته گذشته، نیروهای آمریکایی در بالیکاتان راکت‌های دقیق هیمارس را از غرب جزیره پالاوان، مقابل جزایر مورد مناقشه اسپراتلی شلیک کردند. به گفته ارتش آمریکا، این تمرینی برای استقرار سریع سیستم هیمارس به خط ساحلی فیلیپین در مرز دریای چین جنوبی برای «ایمن‌سازی و حفاظت از قلمرو، آب‌های سرزمینی و منافع منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین» بود.

انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین در سخنانی که روز جمعه توسط یکی از دستیارانش در یک کارگاه عمومی ایراد شد، گفت: «تمرینات نظامی نوعی بازدارندگی است.» مانالو مدعی شد: «هرچه بیشتر شبیه‌سازی کنیم، کمتر اقدام می‌کنیم.»