سازمان ملل خواستار پایان دادن به تراژدی مهاجران بین تونس و لیبی شد

سازمان ملل متحد خواستار "راه حلی فوری" برای نجات مهاجران و پناهجویان شده است که هفته‌ها در شرایط فاجعه بار در نزدیکی مرزهای تونس با لیبی و الجزایر گیر افتاده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این تراژدی باید متوقف شود.

هر دو سازمان ملل متحد گفتند که آنها "عمیقا نگران ایمنی و سلامت صدها انسان سرگردان" هستند.

اکثر مهاجران آفریقایی پس از درگیری که در آن یک تونسی در ۳ جولای جان خود را از دست داد، به زور از شهر صفاکس تونس، اصلی‌ترین راه مهاجرت غیرقانونی به اروپا رانده شدند. سازمان‌های غیردولتی اعلام کردند که مهاجران و پناهجویان به مناطق بیابانی نزدیک مرزهای لیبی و الجزایر فرستاده شده و به سرنوشت خود سپرده شده‌اند. در میان آنها زنان باردار و کودکان نیز بودند.

در حالی که این مهاجران در معرض گرمای شدید هستند، بدون دسترسی به سرپناه، غذا یا آب در بیابان رها می‌شوند.

آژانس‌های سازمان ملل گفتند: در این شرایط، نجات جان انسان‌ها باید در اولویت باشد و افراد سرگردان باید به مکان امنی منتقل شوند.

UNHCR  و IOM با تاکید بر اینکه سازمان‌های تونس و هلال احمر لیبی به صدها نفر در مناطق مرزی کمک می‌کنند، اعلام کردند که آماده حمایت از مقامات برای حل "بشر دوستانه" وضعیت فعلی و "رویکرد پایدار و همه جانبه به مهاجرت و مدیریت پناهندگی هستند."

بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از ابتدای ماه جولای تاکنون در مجموع ۱۲۰۰ آفریقایی توسط پلیس تونس به مناطق مرزی لیبی و الجزایر «اخراج» شده‌اند.