سازمان پزشکان بدون مرز: در یونان دپورت کردن غیر قانونی امری عادی شده است

سازمان پزشکان بدون مرز علیه دپورت و اخراج پناهندگان با برخورد بد واکنش نشان دادند و خاطر نشان کردند که این عمل در یونان به امری عادی تبدیل شده است.

سازمان پزشکان بدون (ام‌اس‌اف)در گزارشی اعلام کرد: «تیم‌های ام‌اس‌اف شاهد بوده‌اند که دپورت کردن در یونان به امری عادی تبدیل شده و کسانی که به دنبال امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز در یونان هستند، از امنیت و آرامش محروم شده‌اند.»

ام‌اس‌اف گفت: «با وجود شواهد و مدارک معتبر از مقامات یونانی، اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو نمی‌توانند آن‌ها را بازخواست کنند.

در سال‌های گذشته ده‌ها هزار پناهجو به ویژه از سوریه، افغانستان و پاکستان از مرزهای آبی و خاکی ترکیه برای رسیدن به یونان عبور کرده‌اند.

مقامات یونان همواره از سوی رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری متهم به بازگرداندن غیرقانونی مهاجران به آب‌های ترکیه هستند.

براساس آمارهای ام‌اس‌اف، آن ۸ هزاز مهاجر که ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها کودک هستند، در دو سال گذشته که از سازمان‌های غیر دولتی کمک‌های پزشکی دریافت کرده‌اند، چندین بار دپورت شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هنگام بازگشت با خشونت مواجه شده‌اند.

همچنین این سازمان به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مهاجران مجبور به سوار شدن بر قایق‌های نجات شده و در آب‌های ترکیه انداخته می‌شوند، اشاره کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی  ۹ ماهه‌ی ۲۰۲۳، بیش از ۲۹ هزار و ۷۰۰ مهاجر و پناهجو به یونان رسیده‌اند. این رقم بر اساس سال گذشته دو برابر شده است.