نهادهای حقوق بشری: نیروهای واکنش سریع در سودان، هزاران غیر نظامی را دستگیر کرده‌اند

نهادهای حقوق بشری سودان اعلام کردند، اسنادی در دست دارند که نشان‌دهنده آن است، نیروهای واکنش سریع بیش از ۵ هزار نفر را در پایتخت سودان در شرایط غیر انسانی دستگیر کرده‌اند.

طی سه ماه گذشته، به طور مداوم نیروهای واکنش سریع در کشور سودان علیه ارتش این کشور جنگیده‌اند. آنها خارطوم پایتخت کشور را برای در دست گرفتن قدرت در سودان به کنترل درآورده‌اند. همچنین ساکنین شهر این نیروها را به غارت و تصاحب منازل مردم متهم کرده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری در سودان اعلام کرده اند، در میان دستگیرشدگان در چندین مکان در سرتاسر خارطوم، نیروهای نظامی و سربازی نیز وجود دارند، اما ۳۵۰۰ تن از آنها شهروندان غیرنظامی هستند که در میان آنها زن و شهروندان خارجی نیز وجود دارند. این سازمان‌ها درخواست نموده‌اند تا اسامی آنها آشکار نشود. علت این کار ترس آنها از انتقام این نیروهاست.

همچنین این سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند، اسنادی در رابطه با کشتار تحت شکنجه، تحقیر و وضعیت غیر انسانی زندان‌ها را به سازمان ملل ارائه خواهند کرد.

روز پنجشنبه گذشته اداره‌ی حقوق بشر سازمان ملل گفت: دست کم ۸۷ تن در یک گور دسته‌جمعی در شهر الجنینای دارفور خاک شده‌اند و نیروهای واکنش سریع و شبه‌نظامیان هم‌پیمان آنها را به کشتن شهروندان متهم کرد.

لازم به ذکر است، دادگاه جنایت بین المللی اعلام نمود، در رابطه با کشتارها در سرتاسر منطقه تحقیق خواهد کرد.