سعد مطلبی: بدلیل ضعف حکومت عراق، اقلیم کوردستان خارج از مقررات قانونی نفت فروخته است

یکی از سرکردگان ائتلاف دولت قانون می گوید: نباید دیگر حکومت اقلیم با زور و بر اساس روابط خارجی اش، غیرقانونی نفت بفروشد.

پس از حل و فصل شکایت حکومت عراق علیه ترکیه توسط دادگاه تحکیم پاریس، ترکیه صدور نفت کوردستان را متوقف کرده که مدت ١٠سال است حکومت اقلیم بدون رضایت حکومت مرکزی عراق اقدام بەفروش نفت کرده بود.

یکی از مسئولان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی می گوید: پیشتر بەدلیل ضعف حکومت عراق، اقلیم خارج از چهارچوب قانونی اقدام به فروش نفت کرده است. اما حالا وضعیت مثبتی برای حل و فصل  مسائل مابین عراق و اقلیم بوجود آمده است.

سعد مطلبی یکی از سرکردگان دولت قانون در یک مصاحبه با صدای آمریکا اعلام کردە بود که اقلیم کوردستان بدلیل ضعف حکومت مرکزی، بەشیوەی غیرقانونی نفتش را فروخته بود اما از این بەبعد حکومت اقلیم نباید با توصل به زور یا بر مبنای روابط خارجیش و رد قراردادهای داخلی، نفتش را بفروشد.

سعد مطلبی درباره اجازه دادن حکومت عراق به حکومت اقلیم تا مانند سابق، خودش نفتش را بفروشد گفت: اگر قانون نفت و گاز تدوین شود و این مسئله بەشیوەی ریشەای حل شود، حکومت اقلیم حق خواهد داشت، اما در چهارچوب قانون نه با بکارگیری زور یا روابط خارجیش.

تعدادی شرکت داخلی و خارجی برای استخراج و صدور نفت کوردستان با حکومت اقلیم قرارداد دارند، لذا ادامەکاری این شرکتها به چگونگی پیشرفت گفتگوهای مابین بغداد و هولیر بستگی دارد.

دراین باره سعد مطلبی گفته: اگر قراردادها قانونی باشند مشکلی نخواهند داشت و به وزارت نفت منتقل می شوند. اما اگر غیرقانونی باشند این چیز دیگری است. نوع سرپیچی ها از قوانین در قرارداد شرکتها را فعلاً نمی دانیم لذا راەحلها نیز روشن نیست.

این سرکرده دولت قانون معتقد است که رای دادگاه تحکیم پاریس درباره نفت اقلیم، فضای مثبتی را برای رسیدن به توافق مابین اقلیم و عراق درست کرده است.

در پایان حرفهایش سعد مطلبی اعلام کرده است که هر سال سهم اقلیم کوردستان از بودجه دولت عراق تعیین شده است اما تامین این سهم مورد اختلاف گروههای سیاسی عراقی بوده است. زیرا حکومت اقلیم خارج از قانون و مقررات نفتش را فروخته است.