صدها بادکنک پر از زباله از کره شمالی تا کره جنوبی

کره شمالی تقریباً ۶۰۰ بادکنک پر از زباله‌های مختلف مانند ته سیگار و پلاستیک را به کره جنوبی فرستاد. این اقدام بار دیگر تنش‌های فرامرزی را افزایش داد.

ستاد کل کره جنوبی اعلام کرد که پیونگ یانگ هوا کردن بادکنک‌های پر از زباله را از شامگاه شنبه آغاز کرده است و تا صبح یکشنبه، تقریباً ۶۰۰ بالون در هوا در حال حرکت بودند. این بالن‌ها در استان‌های شمالی کره جنوبی از جمله پایتخت سئول و منطقه همسایه گیونگی فرود آمدند.

بالن‌ها پر از ته سیگار، پلاستیک و زباله‌های دیگر بود. ستاد کل کره جنوبی گزارش داد که ۹۰۰ بادکنک از روز سه شنبه هوا شده و تعداد فزاینده‌ای از بالون‌ها به ویژه از شامگاه شنبه کشف شده است.

دولت سئول این اقدام را محکوم کرد و آن را «سطح پایین» خواند و هشدار داد که اگر پیونگ یانگ این اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف نکند، اقدامات متقابل اتخاذ خواهد شد. کره جنوبی اعلام کرد که این تلاش کره شمالی برخلاف توافق آتش‌بس ۱۹۵۳ بوده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که بالون‌ها حاوی مواد خطرناک نیستند، اما مردم نباید به این زباله‌ها دست بزنند. انتظار می‌رود شورای امنیت ملی کره جنوبی روز یکشنبه برای بررسی پاسخ به بادکنک‌ها تشکیل جلسه دهد. این می‌تواند به معنای از سرگیری پخش تبلیغاتی با بلندگو در امتداد مرز کره شمالی باشد.

کره شمالی اعلام کرد که این بادکنک‌ها به تلافی اعلامیه‌های تبلیغاتی ارسال شده از کره جنوبی هوا شده‌اند. فعالان در کره جنوبی سریال‌های تلویزیونی کره جنوبی را با پول، برنج و فلاش دیسک‌ها به کره شمالی می‌فرستند. تنش بین دو کشور با وجود دوره تنش‌زدایی در سال ۲۰۱۸ دوباره در حال افزایش است.

منابع غربی و کره جنوبی این کمپین بالن را بخشی از آزمایش‌هایی می‌دانند که قبل از ارسال سلاح به روسیه برای جنگ کیم جونگ اون در اوکراین انجام شده است. به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، پیونگ یانگ تقریباً ۱۰۰۰۰ کانتینر سلاح به روسیه ارسال کرده است.